Zelfgebouwde apps kunnen niet alleen bedrijfsspecifieke eisen vervullen, maar ook bestaande werk- en dataflows verbeteren waardoor er sneller en efficiënter gewerkt kan worden.

Dit komt niet alleen de medewerkerstevredenheid ten goede, maar uiteindelijk ook de klanttevredenheid en collega's krijgen meer vertrouwen in het bedrijf.

Het bouwen van een eigen app (of het nou voor smartphone, tablet, desktop, web of in de cloud is) kan echter een gok zijn. Om succesvol te zijn, moet een app de "sweet spot" raken bij gebruikers, IT en aandeelhouders. Er zijn geen garanties om een succesvolle app te bouwen, maar met deze richtlijnen geven we je in elk geval een duwtje in de juiste richting.

Begrijp het probleem dat je moet oplossen

De belangrijkste factor voor het succes van een app is of het een of meerdere problemen oplost die nog niet eerder zijn opgelost of niet goed zijn opgelost in huidige oplossingen en workflows. Bouw dus vooral geen app om het bouwen van een app. De eerste stap is overwegen of een zelfgemaakte app het probleem kan identificeren en oplossen.

Het identificeren van problemen zijn onderdeel van het begrijpen van deze problemen. Zo weet je wat een app allemaal precies moet kunnen (doen) om het leven van jezelf en collega's beter te maken en dat zal je goed moeten onderzoeken door te kijken wat er precies speelt bij collega's, managers en de directie. Praat met ze en kijk hoe ze werken. Zo weet je precies wat het hoofddoel van de app moet worden, hiermee bereik je twee dingen.

Het genereert vertrouwen. Dit is belangrijk omdat de IT-afdeling bij veel bedrijven nog steeds wordt gezien als de "afdeling die vooral geld kost en vaak 'nee' verkoopt" of "dat team dat technische problemen (nooit snel genoeg) oplost". Het actief samenwerken en meelopen met andere afdelingen verbetert uiteindelijk het image van de IT-afdeling. Daarnaast weet je ook precies waar alle pijnpunten liggen en op welke gebieden er tijdwinst kan worden geboekt. Het tackelen van deze problemen vervangt bestaande workflows (de officiële en de onofficiële workarounds) en is de sleutel tot succes.

Het begrijpen van het probleem eindigt echter niet wanneer het schrijven van de code begint. Gebruikers en aandeelhouders moeten tijdens het ontwikkelproces betrokken blijven zodat je zeker weet dat de app uiteindelijk echt iets wordt waar gebruikers wat aan hebben.

UX is belangrijk (en platformspecifiek)

Zeggen dat de gebruikerservaring belangrijk is, is iets dat al jarenlang als advies naar buiten wordt gebracht, hierdoor is er een kans dat er met ogen wordt gerold als je dit voor de zoveelste keer benadrukt. Toch is dat nodig want het niet niet alleen waar, meet een understatement.

Tegenwoordig zijn gebruikers gewend aan het hebben van een gigantische selectie aan apps voor elke taak. Amazon, Apple, Facebook, Google, Microsoft en honderden andere hebben de lat voor UI-ontwerp steeds hoger gelegd.

Deze hoge verwachtingen gelden nu voor elk stukje techniek waar gebruikers mee te maken heeft, van een smartphone app tot een fitness tracker tot een auto en apps die gebruikt worden voor werk. Tel daarbij op dat gebruikers weten dat er met enkele drukken op de knop prachtig ontworpen apps kunnen worden binnengehaald en je ziet waarom het belangrijk is dat je app niet alleen goed werkt, maar er ook goed uit ziet. Bedrijven maken er bijna een wedstrijd van om een hoede handmatige app te bouwen.

Het goede nieuws is dat als bedrijven het probleem goed begrijpen en oplossen, zij ook snappen wat gebruikers ervaren als zij deze problemen proberen te ontwijken.

Het is belangrijk apps te bouwen die overeen komen met het platform waar zij op draaien en gebruik maken van de voordelen van dat platform. Een mobiele app zou er niet uit moeten zien als een gekrompen versie van een desktop app. Een horloge-app moet contextgevoelige data weergeven en minimale controls en vooral niet lijken op een smartphone-app die op je pols is gepropt. Een tablet-app moet er niet uitzien als een uitgerekte telefoon-app.

IOS en Android-apps moeten op elkaar lijken, maar zeker niet identiek zijn. De unieke functionaliteiten die elk platform biedt moet worden omarmd. Dit moet geen gimmick worden, maar als integratie met features als AirPlay, Google Assistant, AirDrop, Widgets, Chromecart of anderen zinnig is, implementeer het dan. Zelfs als dat betekent dat je app op verschillende platformen verschillende functies heeft.

En het allerbelangrijkste is dan nog dat je vooral niet moet vergeten je app goed te beveiligen.

Kortom: een iOS 11-app moet eruit zien als een iOS 11-app en een Android Nougat-app moet eruit zien als een Nougat-app.

Afmaken en nooit meer naar omkijken?

Het ontwikkelproces eindigt niet wanneer een app wordt uitgerold. Google, Facebook en vele andere bedrijven blijven doorwerken aan hun apps en brengen regelmatig verbeteringen en updates uit. Dit geldt voor alle apps, dus ook voor zelfgebouwde bedrijfsapps.

Dat betekent dat app-ontwikkelaars betrokken moeten blijven met hun gebruikers, hun eisen en problemen. Het is ook goed om te meten of de prestaties van de apps goed genoeg zijn. Dat kan zo simpel zijn het het het bijhouden van het aantal installaties en de hoeveelheid netwerkverkeer die wordt gegenereerd door een app. Bestudeer hoe vaak de app wordt gestart en welke systeembronnen deze gebruikt. De beste benchmark is echter nog steeds om contact op te nemen met gebruikers en te vragen/kijken way er wel werkt en wat verbeterd kan worden.

Een één op één-gesprek is leuk, maar niet altijd even praktisch, daarom zijn er ook genoeg geautomatiseerde mogelijkheden om feedback te ontvangen waaronder helpdesk-statistieken of internet social/collaboration tool.

Op basis van alle feedback die je krijgt kan je vervolgens updates uitrollen en gebruikers op de hoogte brengen via e-mail of interne sociale platformen. Zo zorg je ervoor dat je collega's geïnteresseerd blijven in je app.