De WebGL-standaard voor 3D-toepassingen hangt samen met de multimediamogelijkheden van html 5, in combinatie met JavaScript. OpenGL-beheerder Khronos stelt dat WebGL het web 3D-mogelijkheden geeft zonder dat er daarvoor plugins nodig zijn. Browsermakers Apple, Google, Opera en Mozilla zijn leden van de WebGL Working Group.

Mozilla is erg enthousiast over de nu vrijgegeven draft-versie van de standaard en wijst op enkele 3D-demo's die al zijn gemaakt. De Firefox-maker is al geruime tijd betrokken. Het heeft in maart dit jaar al een alliantie hiervoor opgezet met OpenGL-beheerder Khronos.

Google-alternatief

Een maand later deed ook Google een duit in het zakje. De internetreus steunt WebGL wel, maar mijdt die standaard in wording vooralsnog. Google werkt namelijk aan een eigen 3D-technologie (O3D).

Volgens de O3D-ontwikkelaars is de afhankelijkheid van WebGL aan JavaScript een te grote horde; JavaScript is te traag voor 3D, stellen zij. Google heeft op basis van de eigen technologie een experimentele 3D-plugin uitgebracht voor de meestgebruikte browsers: IE7, Firefox vanaf versie 2, Safari vanaf versie 3, het eigen Chrome, en de van Mozilla-afgeleide OS X-webbrowser Camino. In juli kondigde Google aan de O3D-plugin in te bouwen in Chrome.