'Straks weet Google meer van jou dan je vrouw', schrijft techsite ZDnet over het samenvoegen van gebruikersdata. De site noemt het nieuwe privacybeleid 'Big Brother-achtig'.

Volgens Google zorgt het juist voor meer overzicht en is het handiger voor gebruikers. Toch is het plan van Google volgens sommigen klantonvriendelijk en stuit het op bezwaren.

'Eenvoudiger en makkelijker'

Alle geregistreerde Google-gebruikers krijgen vanaf 1 maart nieuwe gebruikers- en privacyvoorwaarden. De zoekgigant combineert de data van een gebruiker op verschillende Google-diensten, zoals YouTube en Gmail, tot één profiel.

Volgens Google is het voordeel van de samenvoeging juist het verlenen van betere diensten, persoonlijke advertenties en relevantere zoekresultaten.

“Kern is dat deze nieuwe, eenvoudiger aanpak het makkelijker maakt voor gebruikers om onze privacy uitgangspunten te leren kennen. We gaan van ruim 70 verschillende privacy policies terug naar kortere en beter te begrijpen teksten", meldt Google woordvoerder Mark Jansen tegenover Webwereld.

'Nuances ontbreken'

Advocaat en ICT-jurist Mark Jansen van Dirkzwager geeft aan dat er nog wel wat schort aan de informatievoorziening vanuit Google. Volgens hem ontbreken juist belangrijke nuances door de simpele voorstelling van zaken aan gebruikers.

“Zoals welke gegevens nu precies worden verzameld van alle Google-diensten. Er wordt door Google een gigantisch profiel opgebouwd. Ik denk dat heel veel gebruikers zich niet bewust zijn wat dat betekent. Bijvoorbeeld wanneer mensen puberale filmpjes bekijken op YouTube en vervolgens opeens advertenties via Google te zien krijgen die daaraan zijn gerelateerd."

'Onvoldoende info'

Advocaat Jansen plaatst dan ook serieuze vraagtekens bij de verstrekte informatie van Google. Hij betwijfelt of die informatie voor gebruikers voldoende is om de gevolgen te overzien. In zijn blogpost haalt hij Google aan:

We kunnen persoonlijke gegevens uit een bepaalde service combineren met gegevens uit andere Google-services, waaronder persoonlijke gegevens, zodat u bijvoorbeeld gemakkelijker dingen kunt delen met mensen die u kent.

De passage is volgens de advocaat nietszeggend vanwege de woorden 'kunnen', 'waaronder' en 'bijvoorbeeld'. Jansen: “Google lijkt in essentie te willen zeggen: wij combineren alle gegevens die we hebben naar eigen believen."

Google reageert: “We geven op grote schaal voorlichting richting onze gebruikers over deze veranderingen, ruim voordat deze van kracht zijn." Volgens de zoekgigant is er al een grote campagne opgestart met e-mail naar gebruikers, promotie op Google.com, notificaties op Google-diensten als YouTube en een verplichte melding als ze inloggen op hun Google account.

Android-smartphones

Ondanks deze voorlichting, lijken vooral consumenten met een Android-smartphone de dupe. Voor Android-apparaten is een Google-account namelijk verplicht, schrijft de Hobby Computer Club (HCC) in een bezorgde brief aan minister Opstelten (Veiligheid en Justitie).

“Een telefoon met een Android besturingssysteem vraagt een Google account. Wanneer men niet instemt met de nieuwe privacy instellingen kan deze niet langer gebruik maken van een aantal essentiële diensten."

Google Nederland reageert dat er slechts een erg beperkt deel informatie van de smartphone in verband wordt gebracht met de Google account. “Als je een Android toestel hebt, dan kan je inloggen op Google Dashboard om te zien welke informatie we hebben van je telefoon. Dat is standaardinformatie zoals het ID-nummer en telefoonnummer van het toestel en de datum dat de telefoon is geactiveerd."

Geen opt-out

Volgens de HCC is er echter sprake van een 'gedwongen winkelnering, waardoor de consument geen kant uit kan'. Gebruikers die het niet eens zijn met de nieuwe privacyvoorwaarden krijgen van Google de rigoreuze optie om hun Google-account dan maar te beëindigen. De Hobbyclub drukt Google op het hart een opt-out functie toe te voegen aan het nieuwe beleid.

Google Nederland vertelt dat een opt-out niet werkbaar is voor Google en ook niet voor de gebruikers. “We zouden sommige gebruikers op de nieuwe policy hebben, en sommige gebruikers op de oude policy, en twee verschillende privacy policy structuren die dan tegelijkertijd van kracht zijn. De nieuwe, en de oude met meer dan 70 privacy policies. Dit zou voor zowel onze gebruikers als voor Google zelf een zooitje worden."

Waakhonden doen onderzoek

Advocaat Jansen kan zich hier iets bij voorstellen, maar stelt dat privacybescherming van klanten, afgedekt door privacywetgeving, voorop moet staan. En die wetgeving wil de Europese Commissie nu gaan aanscherpen, met forse boetes bij schendingen. “Het lijkt een reactie van de commissie op Facebook, Google en advertentienetwerken. Het rapport stelt duidelijk dat het Europees recht geldt als je Europese profielen opbouwt", vertelt advocaat Jansen.

De aanscherping van de wetgeving zal echter pas over jaren in werking treden. Tot die tijd kan de privacytoezichthouder van elk Europees land de privacywijzigingen van Google onderzoeken. De Ierse en Franse privacytoezichthouders stellen inmiddels een onderzoek in naar de gevolgen van Google's privacybeleid voor consumenten.