In de volgende compilatie kun je een aantal angstaanjagende en bloedstollende verhalen lezen. Maar let op! Deze verhalen zijn niet voor admins met een zwak hart, want ze kunnen permanente angst inboezemen...

1. Het galgentouw

Iedere beheerder kent het klappen van de zweep binnen zijn bedrijf: chaos in de serverruimte, uitpuilende racks, in de knoop geraakte kabels, kabelbinders die uitscheuren en wilde muizen zo groot als katten. Maar er zijn ook echt gevaarlijke plekken, bijvoorbeeld het bedrijf dat het toneel voor dit verhaal vormt.

In deze serverruimte ligt namelijk een galgentouw: een dikke netwerkkabel die elke 30 centimeter aan de grond zit vast getapet en midden door de serverruimte loopt. En alsof dat niet griezelig genoeg is, worden hier de hoofdverbindingen van de belangrijkste servers gebundeld.

Deze kabel ontstond omdat de beheerders van dit bedrijf graag poorten wisselden - hoewel ze daarvoor ook een port mapping tool hadden kunnen gebruiken. Poorten en bekabeling werden met een viltstift gemarkeerd en de beheerders waren zo aardig om alle poorten telkens opnieuw na te lopen.

Juist dit lopen werd een groot probleem, toen 's nachts een dienstdoende IT'er over het neergelegde galgentouw struikelde - en daarmee in één klap de gehele IT-infrastructuur om zeep hielp.

2. De spook VM's

Dit verhaal gaat terug naar de beginjaren van VMware. Er was eens een jonge en nog onervaren IT-admin die dacht dat hij op het oog een aantal inactieve virtuele machines (VM's) - net als hun fysieke hosts - kon uitschakelen en zelfs verwijderen. Daarbij rekende hij echter niet op de luiheid van zijn collega's...

die drukten bij een aantal VM's alleen maar op het knopje 'uitschakelen' en lieten ze verder rustig op de server staan. Lange tijd was er niets aan de hand, totdat er een grote storm woedde. Deze zorgde voor een stroomuitval die de 30 minuten die de noodstroomvoeding (UPS) kon draaien ruimschoots overschreed. En toen de elektriciteit weer terugkwam, brak de hel los...

Bij de herstart werden alle 'ondode' VM's weer tot leven gewekt en dit zorgde - niet verrassend - voor talrijke, niet eenvoudig op te lossen conflicten. Ervaringen als deze leren admins waarom het handig is regelmatig inventory te controleren en aan capaciteitsplanning te doen.

3. Zombie netwerkkaarten

Enkele jaren terug kampte een Amerikaans bedrijf, dat niet alleen sterk op BYOD inzette (natuurlijk via een Gast-toegang) maar ook op vele oude laptops bleef vertrouwen, met een raadselachtige situatie. Meerdere keren op één bepaalde dag vielen er, zonder waarschuwing, namelijk willekeurige access points (AP's) uit. En dat gebeurde op twee verschillende locaties van de onderneming.

Wat voor extra verwarring zorgde, was het feit dat dit uitsluitend om de twee weken op vrijdag tussen 11 en 16 uur gebeurde - en dan ook niet altijd. Misschien wel het allerengste was dat het niet het Gast-netwerk betrof, maar enkel het eigen bedrijfsnetwerk.

Om het probleem op te lossen, implementeerde een slimme beheerder een monitoring-oplossing die hem precies kon vertellen waar en wanneer een AP uitviel. Toen een keer om 11:12 een AP uitviel, haastte de beheerder zich naar het plaats delict en trof daar Bob aan.

Bob was een buitendienstmedewerker die echter zeer zelden op de locaties van de onderneming werkte. Bovendien bezat Bob de oudste laptop van alle werknemers. Deze laptop veroorzaakte storingen, elke keer als Bob op het bedrijfsnetwerk inlogde.

Als een kind zo blij is Bob nu met een nieuwe laptop en ook het bedrijf kan zijn geluk niet op met een storingsvrij intern netwerk.

4. De bandbreedte vampier slaat toe

Nog maar pas geleden was er een freelance systeembeheerder op bezoek bij een klant en vond daar de tijd om een aantal nieuwe tools voor trafficanalyse uit te testen. Dat kwam goed uit, want hij kon er direct een probleem mee oplossen. De onderneming in kwestie had een compleet nieuwe hardware infrastructuur en een bovengemiddeld snelle internetverbinding, maar toch ging het ontvangen en verzenden van e-mail nauwelijks en werkten andere diensten alleen met de grootste moeite.

De eigen serverbeheerder van het bedrijf begreep er niets van. Ondanks talloze pogingen de instellingen van Exchange aan te passen, bleef e-mail het niet doen. De medewerker besloot de freelancer om raad te vragen.

Nadat deze het nieuwe tooltje een uur lang had laten draaien, verzorgde hij keurig een rapportage - het bedrijf had zelf immers geen product voor applicatiemonitoring. In de rapportage kwam een extreme wachtrij en een zeer beperkte Delivery Rate naar voren.

Omdat voor deze waarden geen oorzaak gevonden kon worden, grepen de beheerders naar het laatste redmiddel voor netwerkdiagnose, namelijk het handmatig pingen van alle aangesloten computers. En toen kwam er wel een oplossing in zicht, aangezien hier de reactietijd van één bepaalde machine wel heel hoog was.

Op dat moment kwam de netwerkbeheerder terug van zijn lunchpauze en vroeg: "Kijkt er eindelijk iemand naar die brakke netwerkkaarten die we gebruiken?" Toch waren die netwerkkaarten niet het probleem, maar wel het feit dat op één van de machines een Bittorrent client draaide die de beschikbare bandbreedte vrijwel in zijn geheel opslurpte.