Gratis Windows Phone

Microsoft heeft moeite met de mobiele markt. Eerst had het met Windows CE en Windows Mobile een flinke voorsprong genomen op pionier Palm. Maar toen is Windows op PDA’s (personal digital assistent) en mobiele telefoons wat gestagneerd. En vervolgens ingehaald door de BlackBerry (van RIM) en vervolgens de iPhone (van Apple).

Met Windows Phone 7 heeft Microsoft een tussendoortje uitgebracht om met de geheel verbouwde versie 8 de mobiele markt te bestormen. Daarmee heeft het nu de felbegeerde derde plaats weten te bemachtigen op de markt voor smartphones. Een derde plaats op flinke achterstand op reuzen Apple (met iOS) en Google (met Android).

Strategisch probleem is dat nieuwe iOS-versies gratis zijn voor Apple-klanten en dat Android gratis is voor alle toestelmakers en hun klanten. Als je ze niet kunt verslaan, ga je dus maar meedoen? Windows Phone gratis uitdelen? Om dan geld te verdienen aan apps, verkocht via Microsofts eigen Windows Phone Store, en aan online-diensten? Het is een optie, ook volgens voormalig Microsoft-ingenieur en algemeen directeur Hal Berenson. Gratis = kassa?

Gratis Windows RT

Een andere kandidaat voor de gratis-behandeling is Windows RT. Dit is de variant van Windows 8(.x) draaiende op ARM-processors, die massaal gebruikt worden voor smartphones en tablets. Waarom RT niet gratis weggeven? Microsoft kan allicht proberen, na de miljoenenafschrijving op zijn eigen tablets die vooral te wijten is aan de tegenvallende verkoop van de Surface RT met Windows RT.

Dus waarom niet een model proberen zoals bijvoorbeeld Amazon hanteert? Die e-commercereus boekt een verlies op de verkoop van zijn Kindle Fire-tablets, om daar dan aan te verdienen met de verkoop van content en online-diensten. En Het Nieuwe Microsoft (™) is immers een bedrijf dat naast software en apparaten ook strategisch draait om online-diensten. Gratis = kassa?

Niet-gratis Android

De nu nog zittende Microsoft-CEO heeft het ruim drie jaar geleden al gezegd: Android is helemaal niet gratis. Er moeten namelijk patentroyalties over betaald worden, legde Steve Ballmer uit. Vergoedingen die zijn verschuldigd aan onder meer patentreus Microsoft. Hoeveel precies de diverse Android-toestelleveranciers en hun fabriekspartners moeten betalen, is een goed bewaakt geheim.

De overeenkomsten die zijn gesloten voor deze patentlicenties zijn namelijk qua details niet openlijk bekend. Diverse analisten hebben zich al aan onderbouwde schattingen en losse gokken gewaagd. Eerst werd gedacht aan minstens 150 miljoen dollar (voor alleen al HTC), toen was het 444 miljoen dollar, en meest recent wel 2 miljard dollar. Feit is dat Microsoft goed geld verdient aan het ‘gratis product’ van Google’s Android-alliantie. Dit in tegenstelling tot veel van die toestelmakers zelf. Gratis = kassa!

Gratis Office

De gretigheid waarmee gebruikers gaan voor gratis is zeker niet onbekend bij Microsoft. Het bedrijf is er dan ook al toe overgegaan om zijn andere melkkoe gratis weg te geven. Met mitsen en maren. Office is gratis bij Windows 8.1, op kleinere tablets. Dat Office is gratis voor gebruik door studenten en consumenten thuis. Zodra er zakelijk iets wordt gedaan met het applicatiepakket is er formeel weer een betaalde licentie nodig.

De bekende namen in het bekende Microsoft Office:

De noodzaak voor een licentie geldt ook voor de online-uitvoering. Zelfs voor gebruikers die niet Windows draaien maar het open source-besturingssysteem Linux. Inmiddels heeft Microsoft meer constructies voor het gebruik van zijn Office-pakket, Office-webapps en de complete cloud die ook de bekende Office-naam draagt. Meer gratis geven, kan het gebruik harder aanjagen en indirect ook Windows verder vooruit helpen. Gratis = kassa?

Gratis marketing

Gratis voor meewerkende partners dan. Of goeddeels gratis. Marketing kan niet alle problemen van de wereld oplossen, maar je kunt er een eind mee komen. Zie maar de vele verliezers in de tech-historie die hun marketingboodschap niet op orde hadden. Een - al dan niet beter - product dat minder bekend is, maakt minder kans. Zo simpel is het.

Microsoft helpt zijn diverse partners al jaren met gezamenlijke marketingacties, waarbij de softwareleverancier geld in de pot legt. Net zoals bijvoorbeeld processorreus Intel dat allang doet, tegenwoordig ook met het oog op de mobiele markt. Te ver gaan in die marketingsupport kan problemen opleveren, bijvoorbeeld vanwege antitrustoverwegingen. Maar de huidige verhoudingen in de steeds mobielere IT-markt zijn heel anders dan de machtsposities van weleer. Zie maar het lot van de gevallen telefoonreus Nokia.

Een kwestie van volhouden, consistent zijn in je (marketing)boodschap en goed gebruik maken van de rijkgevulde schatkist. Zo’n aanpak heeft Microsoft in het verleden al meermaals goed geholpen. Zie de inhaalrace met tekstverwerker WordPerfect, de dodelijk geachte achterstand op browsermaker Netscape, de lacherig beschouwde eerste poging om gameconsolereuzen Sega, Nintendo en Sony te beconcurreren, en Microsofts tegengas voor Linux-netbooks. Gratis = kassa?