De concurrentie in de hostingmarkt is ronduit moordend, en de marges zijn akelig klein. Dat is voor de klant prima, want dat betekent dat hij wat te kiezen heeft. Jammer genoeg is het ook zo dat hosters niet te misselijk zijn om her en der meer te beloven dan realistisch of redelijk is. Wie een beetje zoekt, kan een hoop voorbeelden vinden van de marketing'leugentjes' die hosters bezigen. Webwereld zet een paar van de meest gebezigde verkoopleugentjes van hostingbedrijven op een rijtje. Of je er als klant echt last van ondervindt, is volgens Arnout Veenman, hostingexpert en hoofdredacteur van ISPam.nl, niet altijd even duidelijk

Onbeperkt!

Ongelimiteerde gegevensoverdracht! Ongelimiteerd aantal mailboxen! In de wereld van hosting valt het woord om de haverklap. Maar als zelfs een partij als Google met mailboxlimieten werkt (zij het hele hoge die een normale sterveling niet kán overschrijden ook al zou hij dat willen), denk je dan echt dat Hans de Hoster om de Hoek dat wel daadwerkelijk kan bieden? Zoals James Eibisch, analist bij IDC, opmerkt: “Niemand zou moeten geloven dat de dienst die ze afnemen ook daadwerkelijk ongelimiteerd is, of voor 100 procent beschikbaar zal zijn. Vanzelfsprekend zijn dat soort dingen domweg onmogelijk." “Maar hoeveel last heb je daar nou van als je als klant toch niet aan de grenzen van de hoster komt?", vraagt Veenman zich af. “Wat is onbeperkt? De netwerkcapaciteit zelf is inderdaad niet onbeperkt", zegt hij. Maar 'onbeperkt' kun je volgens hem ook interpreteren als 'je kunt als klant alles maken binnen de fysieke grenzen van de hoster. “De hoster zegt eigenlijk: als je als klant heel gek doet, dan supporten wij dat. De fysieke grenzen van de hoster kun je daarin als leugen zien, maar dat hoef je als klant niet erg te vinden. “Wat is nou het verschil tussen onbeperkt aantal mailboxen en een miljoen mailboxen?"

100 procent beschikbaarheid!

Zinsneden als 'bij ons is alles redundant uitgevoerd, zodat wij 100 procent beschikbaarheid kunnen bieden' zie je veel bij hosters. Nooit ligt je website of mailbox eruit, en altijd is jouw website of is de dienstverlening beschikbaar. Maar kom: denk je nou echt dat ze nóóit tenminste eventjes offline zijn? Als zelfs de hoster van Crisis.nl (die 8000 euro per maand kost) op belangrijke momenten offline gaat, hoe zit het dan met de 'gewone' hosters die een paar tientjes per jaar vragen? In de branche ligt het streven op 99,999 procent beschikbaarheid, en dat betekent dat de dienst er per jaar iets meer dan 5 minuten uit ligt. Maar zelfs een grote partij als Amazon durft daar zijn vingers niet aan te branden en hanteert in zijn SLA een uptime-percentage van 99,5 procent. Die ruimere marge is een stuk realistischer. Dat bewijzen de laatste storingen maar weer eens.

Verhuis'kosten'!

Wellicht is het je overkomen: je verandert van hoster, en je wilt je domeinen mee laten verhuizen. Dat kost je al snel een paar tientjes per domein. Dat terwijl het om een relatief eenvoudige actie gaat: nieuwe hoster vraagt een token op bij de oude hoster. Vervolgens moet een formulier worden ingevuld bij SIDN en tadaa! Overgeschreven. De 'kosten' die in rekening worden gebracht, liggen dikwijls veel lager dan dat ze je proberen wijs te maken. Toch vindt Veenman dat nog te billijken. “Je moet bedenken dat een hoster een token binnenkrijgt waarvan hij zeker moet zijn dat het token inderdaad van die gebruiker is", stelt hij. Hij voegt eraan toe dat het ook een overblijfsel uit het verleden kan zijn. “Vroeger moesten die aanvragen met papieren formulieren worden ingediend. Iemand moest het fysiek nakijken en in een mapje stoppen, en dat kost nou eenmaal geld. Het kan nog steeds zijn dat een hoster extra zorgvuldig zijn in het nakijken van de gegevens." Dat wil niet zeggen dat hosters nooit de fout in gaan. “Een hoster kan bijvoorbeeld niet thuis geven op het moment dat het token wordt aangevraagd. Dat is heel smerig", zegt Veenman. “Maar SIDN is daar de laatste tijd heel scherp op. Een hoster die dat doet kan zijn status als registrar verliezen."

Wij zijn heel groot, echt waar hoor!

Iedereen wil een stabiele hoster, met een bewezen staat van dienst en een robuuste infrastructuur. Maar volgens Veenman gebeurt het dat handige jongens zich daarin beter voordoen dan dat ze eigenlijk zijn. “Je kunt zo ergens een mooi, professioneel ogende template krijgen voor je website", zegt Veenman. “Ze maken een mooie website, zetten daar een foto op van hun 'twintig medewerkers' en je schrijft dat je honderd servers hebt." Dat terwijl de eigenaar bij wijze van spreken nog op school zit en een bak op zolder heeft draaien.

Eerste jaar voor (bijna) niets!

En dan een klassieker, eentje die nog steeds heel veel wordt gebruikt om klanten te lokken: een jaar lang webruimte voor (bijna) niets. Vervolgens mag jij als klant het volgende jaar de hoofdprijs ophoesten. Het gros van de klanten vergeet immers tijdig op te zeggen. Goedkoop? Waarschijnlijker is het duurkoop. Maar er is hoop: de lange opzegtermijnen worden per 1 januari 2012 aan banden gelegd. Voor consumenten welteverstaan, bedrijven moeten blijven opletten.