Maar als de IT-manager niet opnieuw de fout in gaat, of de fout veroorzaakt is door een eenmalige domme actie, zal dit niet het einde van zijn carrière betekenen, zegt senior client partner Mark Polansky van Korn/Ferry International. “Er is minstens zoveel - zo niet meer - te leren van een fout dan van iets dat volgens plan is verlopen", zegt Polansky. “Iedere ervaring is een levensles waarmee je uiteindelijk een betere IT-manager kunt worden."

IT-managers die zich van hun fouten willen herstellen zullen moeten weten hoe ze hun ondermaatse prestaties voor het voetlicht brengen wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe baan of een sollicatiegesprek voeren. Neem de volgende vijf tips in aanmerking wanneer er fouten zijn begaan onder jouw verantwoordelijkheid.

1. Biecht het op

Verberg je fouten nooit; daar kom je niet mee weg. Als een werkgever nog niet alles weet over die, laten we zeggen, ERP-catastrofe bij je vorige baas, dan komen ze er vanzelf van een keer achter. Je kunt beter zelf de bron zijn dan dat ze het van iemand anders horen.

“Een goede aanval is de beste verdediging", zegt Polansky. Hij adviseert CIO's ten alle tijde hun fouten op te biechten tijdens sollicatiegesprekken. “Gooi het altijd op tafel. Als je het gewoon doet, geeft het je extra geloofwaardigheid omdat je eerlijk durft te zijn over fouten uit het verleden."

2. Anticipeer op de zorgen van je toekomstige werkgever

Wanneer je nadenkt over de manier waarop je jouw missers wilt aankaarten, plaats jezelf dan eens in de stoel van je toekomstig werkgever en denk na over de zorgen die hij of zij bij je kandidaatstelling heeft, adviseert Peter Handal, CEO van Dale Carnegie Training.

Werkgevers willen zeker weten dat zo'n zelfde fout niet plaatsvindt binnen hun eigen bedrijf. Ze willen ook weten waarom het is gebeurd, hoe het zover is gekomen, wat je ervan hebt geleerd en hoe je denkt het in de toekomst te gaan voorkomen, zegt Polansky.

3. Benadruk het positieve

Als één van je tien projecten heeft gefaald is dat geen halszaak, zegt Handal. Hij adviseert IT-managers met een smetje op hun blazoen dit in een bredere context van hun successen te plaatsen.

“Leg het project dat niet goed ging uit", zegt Handal. “Geef de reden en als jijzelf een fout hebt gemaakt, geef dan aan wat je ervan hebt geleerd. Vertel daarna over de succesvolle dingen die je gedaan hebt."

4. Biedt referenties aan die je verhaal kunnen bevestigen

Zorg ervoor dat je opgegeven referenties hetzelfde verhaal vertellen wanneer werkgevers of recruiters ze nabellen.

“Als de fout buiten de IT-manager lag, zoals een verandering in bedrijfsomstandigheden of algehele strategie, zou ik dat ondersteunen met referenties die dit ondersteunen", zegt Polansky. Hij benadrukt dat recruiters en werkgevers zowel de referenties van de kandidaat controleren als het verhaal toetsen aan individuen die ze uit de branche van de kandidaat kennen om het verhaal te checken.

5. De manier waarop je jouw misstap aankaart is soms belangrijker dan de misstap zelf

John Hamm, auteur van het boek “ Unusually Excellent: The Necessary Nine Skills Required for the Practice of Great Leadership", merkt op dat vragen die ter tafel komen over gefaalde projecten vaak als rookgordijn dienen. Wanneer een CEO een IT-manager ondervraagt over een mislukt project, dan is de CEO meestal meer geïnteresseerd naar de manier waarop de IT-manager met de tegenspoed is omgegaan dan naar het project zelf, zegt Hamm.

“Een directeur kan proberen te peilen hoe de IT-manager de situatie ziet en of de IT-manager verantwoordelijkheid durft te nemen", zegt Hamm, die zelf vroeger CEO is geweest. “Ze weten dat de baan van IT-manager moeilijk is en er snel dingen enorm fout kunnen gaan. Ze willen weten hoe de kandidaat hiermee om gaat."

Het is voor een IT-manager gewoon mogelijk om een uitstekende IT-carrière te doorlopen ondanks dat een grote flop hun arbeidsverleden ontsiert. Binnen vrijwel alle organisaties worden immers fouten begaan.

“Als je geen risico's neemt, kun je nooit iets nieuws proberen", zegt Handal. “En als je risico's durft te nemen, loop je onherroepelijk tegen missers aan. Het aanmoedigen om risico's te durven nemen is een belangrijk facet binnen iedere organisatie, dus je moet fouten kunnen tolereren." Polansky: “Het is altijd mogelijk om je fouten te herstellen."