Nee, niet elke domme shootergame is geschikt voor serieus legergebruik. Het gaat niet om supersoldaten of space marines, en ook niet om soldaten in hun uppie. Communicatie met en ondersteuning door andere eenheden zijn cruciaal. Zoals overleg over luchtsteun, verkenning voor artillerie, enzovoorts. Daar een compleet systeem voor opzetten kan even duren en wat kosten. Zoals de 14 jaar ontwikkeling en 84,1 miljoen euro voor het Nederlandse systeem TACTIS. Maar is een eigen systeem wel zo broodnodig? Shooters zijn anno 2011 meer dan slechts Duke Nukem, Crysis of Call of Duty.

ArmA II

Neem bijvoorbeeld ArmA II, de meer dan serieuze militaire simulator op de pc. Spelers van deze game nemen het zeer serieus: weken van voorbereiding vóór een missie. Flight Sim-fanaten steken er bijna bleek bij af. Want dit is geen simpele shooter maar een virtuele oorlog die te voet maar ook in voertuigen valt te voeren. In ArmaA II valt bijna alles te besturen wat in een echt militair conflict aan bod komt: van tank en straaljager tot jeep en zelfs fiets. En de ware fans hebben zich al gestort op het maken van aanpassingen om de game nog realistischer te maken.

Operation Flashpoint

Een van origine oudere militaire game, die ook te boek staat als meer simulatie dan shooter. Operation Flashpoint, waarvan er na het indrukwekkende origineel nog meerdere vervolgen zijn gemaakt (door verschillende bedrijven) en waarvan er bijna weer een nieuw deel af is. Dan zijn drie recente delen op de markt. De nieuwste toevoeging, Red River, is relatief wat toegankelijker maar nog altijd een shooter van het kaliber 'militaire sim'.

America’s Army

Liever toch geen bestaande game? Dan maak je er toch zelf één. Toegegeven, de pc-game America’s Army is meer een pr- en recruteringstool voor het Amerikaanse leger. Maar het is wel zelfgemaakt door Defensie en dus volledig in eigen bezit. Mensen en middelen zijn dus in huis om die game aan te passen voor intern gebruik. Waarna die uitvoering dan ook best weer extern kan, om de potentiële soldaten een nog betere pre-training te geven. En Nederland is een trouw partner van de Verenigde Staten, dus een licentie op eigen gebruik van America’s Army moet best kunnen. Toch?

Joint Operations

De wat oudere soldatengame van ‘militaire games-veteraan’ NovaLogic. Het bedrijf dat het genre van realistische shooters bijna eigenhandig heeft geschapen met het antieke Delta Force. Een game waarin de speler na een helicopterdrop lang mag sjokken door de woestijn op weg naar een vermoed vijandelijk kamp. Om dan door een enkele kogel door een sluw verborgen sniper uitgeschakeld te worden. Begin maar overnieuw aan je woestijnwandeling. Joint Operations bouwt daar op voort.

Doom II

En natuurlijk, stammend uit 1997, de speciale Doom II-variant van het Amerikaanse leger. Een klassieker (mod) van een klassieker (first person shooter, fps). Zeker, anno nu kan het echt niet meer. Maar in 1997, toen Nederland begon aan het nu opgeleverde TACTIS, was het heel wat.