Product placement heet het in marketingland: het plaatsen van producten in een setting waar het niet zozeer opvalt maar wel wordt gezien. In een natuurlijke habitat zogezegd. Bij IKEA kunnen we al jarenlang nep-pc's en beeldschermen van HP zien, in films en televisieseries is het nog veel erger. Sommige films laden ongemerkt zelfs meer dan 100 merken in je brein, terwijl je al popcorn etende de beelden op je in laat werken.

Er gaat veel geld in om. Naar verluidt betaalde Heineken 46 miljoen dollar voor de productenplaatsing in de James Bond-film Skyfall (en heeft nog miljoenen uitgegeven aan al de reclames erom heen). Meer dan 100 merken betaalden bij elkaar ongeveer 160 miljoen dollar voor product placement in Superman.

1. The Island: MSN-paal

Een bekende uitspraak is: niets veroudert zo snel als de toekomst. Ter illustratie hoef je niet verder te kijken dan The Island. De film is doorspekt met product placement, maar een van de ergste voorbeelden is toch wel de futuristische MSN-paal.

Op de vlucht voor de autoriteiten raadplegen de hoofdrolspelers zo'n bekende MSN-zoekpaal die we nu overal tegenkomen. Niet alleen is MSN Search verdwenen, ook het idee van een zoekpaal is in het smartphonetijdperk absurd geworden. Ja, die film is goed oud geworden met deze productpromotie.

2. Transformers 4: Beats Pill

Transformers: Age of Extinction is al helemaal gefileerd door critici wat betreft de enorme product placement (blijkbaar is dit een beproefde Michael Bay-tactiek om de kosten te drukken), maar de manier waarop Beats werd gepromoot was helemaal over de top. "Absurd", zegt Bryan Bishop van The Verge. "Ongehoord."

Wat er precies gebeurde? Nou, slechterik Stanley Tucci weet in een lab de hand te leggen op Transformium, waarmee je dus ALLES kan maken wat je maar kan bedenken. En wat creëert hij van alles wat je zou kunnen doen? Juist: een Beats Pill geluidsbox.

3. Superman: in elke scene wel een product

Maar dan gaan we naar Superman, de film Man of Steel uit 2013. Naar verluidt de film met de meeste product placements ever. Meer dan 160 miljoen dollar werd er door 100 bedrijven ingepompt. Waaronder door Nokia. Jawel, het smartphonemerk dat niet meer bestaat. En wat krijgen we in Man of Steel te zien? Het gebruik van een Nokia smartphone met daarbij het uitgebreid gebruiken van de Metro-interface van Windows Phone! Bijzonder.

4. Spider-Man: googelen met Bing

We blijven even bij de superhelden en gaan naar Spidey. In The Amazing Spider-Man 2 zit een zeer opmerkelijke scene. Je ziet Peter Parker een pc gebruiken, want hij moet iets opzoeken. En wat gebruikt hij? Google! Logisch, zal je denken. Maar zo logisch is dat helemaal niet. Want in de eerste Amazing Spider-Man gebruikte Parker iets heel anders, namelijk Bing. Jawel, de zoekmachine van Microsoft. Natuurlijk maakten de vaste volgers van de spinnenman hierover grappen.

5. Robocop: Bingen met Bing

Overgens is Spidey niet de enige die op het witte doek Bing gebruikt. Microsoft was helemaal lyrisch toen Sony het bedrijf "vroeg mee te denken" over de toekomst van het zoeken in een toekomstig internet ten tijde van Robocop, in 2028. Het resultaat was te zien in de film. Nou maar hopen dat het Bing niet zo vergaat als MSN Search uit The Island.