1. Dataretentie naar nul dagen

Dataretentie, de bewaarplicht voor telecomaanbieders in normaal Nederlands, blijft een heet hangijzer. In Nederland schrijft de wet nu nog voor dat alle telefoonaanbieders en internetproviders alle gegevens 12 maanden lang opslaan. Dat is 6 maanden langer dan de Europese richtlijnen voorschrijven. De Eerste Kamer was het daar niet mee eens en zou tegenstemmen, met het risico dat de hele Telecomwet daarover zou struikelen.

Voor de val van het kabinet Balkenende IV beloofde toenmalig minister van justitie Ernst Hirsch Ballin daarom deze regels al met een reparatiewet te versoepelen. De Eerste Kamer stemde daarom ook voor. De opslag voor internetproviders zou teruggebracht worden naar 6 maanden, die voor telefoonaanbieders zou op een jaar blijven liggen. Die wet werd echter nooit aangenomen. Het kabinet viel en de wet werd gebombardeerd tot controversieel onderwerp.

Nu er een nieuw kabinet is moet de nieuwe Tweede Kamer en later ook de nieuwe Eerste Kamer over deze reparatiewet stemmen. In het beste geval wordt het een hamerstuk en wordt de dataretentie voor internetproviders teruggeschroefd naar zes maanden.

Dat is echter nog steeds zes maanden te veel. Ook in dat halfjaar kunnen heel veel gegevens over iemand aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Duitse politicus die aan de hand van de opgeslagen telecomgegevens van minuut tot minuut te volgen was. Ideale opsporingstechniek als iemand echt verdacht is natuurlijk, maar om dit nu van iedereen te doen? Dat is misschien wat overdrijven. Een meerderheid van de Tweede Kamer vroeg in ieder geval al om meer duidelijkheid over de grote hoeveelheid gegevens die telecomproviders over iemand moeten opslaan.

2. Het net moet niet te neutraal

Natuurlijk, de motie van GroenLinks die donderdag is aangenomen leek wel voor ons, de veelgebruiker van internet, geschreven. Toch moeten we niet overdrijven met de vrijheid op het internet. Ja, de vrijheid om iedere applicatie zonder meerkosten te kunnen benutten moet er zeker zijn. Zoals ieder mens voor de Nederlandse wet gelijk is, zou ook ieder datapakketje voor de wet gelijk moeten zijn.

Nooit bijbetalen voor een dienst als Viber, WhatsApp of mogelijk zelfs populaire websites dus, en ook het afknijpen van bepaalde protcollen, zoals usenet of bittorrent in het netwerk van een internetprovider, moet duidelijk verboden worden.

De motie van GroenLinks, SP en PvdA is misschien wel iets te kernachtig opgesteld en geeft geen garanties dat internetproviders bijvoorbeeld spam of virussen met filters tegen mogen gaan. Dat zou de service van internetproviders aan de klant echter enorm verminderen en bovendien zou het betekenen dat heel wat mensen veel meer virussen binnenkrijgen. Dat moeten we niet hebben.

Ook het toepassen van bandwith shaping op zich hoeft niet verboden te worden. Als een gebruiker bijvoorbeeld zoveel bandbreedte aan video of usenet besteedt dat zijn VoIP-verbinding niet goed meer werkt, moet een provider dat tegen kunnen gaan. Simpelweg voorrang verlenen aan VoIP in het modem of dieper in het netwerk kan dat tegengaan. Maar dan moet dat wel mogen volgens de wet.

3. Te veel nieuwe providers is ook niet goed

De kamer nam donderdag een motie aan waarin zij besloot om twee nieuwkomers de ruimte te geven op de mobiele telecommarkt. Op zich is dat een prima idee, de marktmacht van KPN, Vodafone en T-Mobile is namelijk enorm. Twee nieuwe aanbieders zou die macht kunnen verminderen, maar we moeten er voor waken om niet te veel aanbieders toe te laten. Dat kan immers betekenen dat deze startende providers zo weinig macht en klanten hebben dat het voor hen moeilijk is te overleven.

Een overname door één van de grote drie aanbieders is dan logisch, dat gebeurde immers ook al met het kleinere Telfort (door KPN) en Orange (door T-Mobile). Daar hebben de kamerleden gelukkig aan gedacht, mocht er een provider overgenomen worden of failliet gaan, dan mag geen van de andere aanbieders die een licentie heeft, dat bedrijf overnemen. Zo blijft de concurrentie gewaarborgd.

Maar als er telkens nieuwe spelers op de markt komen omdat de nieuwkomers onder de mobiele aanbieders het telkens niet redden, dan blijft de continuïteit weer niet gewaarborgd. Dat moeten we ons realiseren, een merk moet eerst staan en kan dan pas goed geld gaan verdienen.

Laten we het daarom dus maar twee nieuwkomers houden, dat is voldoende. Meer is echt te veel. Aangezien de twee nieuwkomers Tele2 en Ziggo 4 heten, zal dat financieel wel goed komen ook.

4. Verbied rare roamingtarieven

Dit is natuurlijk eigenlijk iets wat Europees geregeld moet worden, maar waarom kan ons land daarin niet het voortouw nemen? Verbied gewoon de torenhoge roamingtarieven die de telefoonmaatschappijen nu rekenen. Het standaardtarief plus misschien wat extra voor de netwerkkosten moet toch meer dan genoeg zijn?

Zeker de tarieven voor internet zijn belachelijk hoog. Een tarief van bijna vier euro per megabyte is geen uitzondering. Iemand die in een grensgebied woont en een avond bij een vriend net aan de overkant van de grens op bezoek gaat kan zo tientallen euro’s kwijt zijn. Als hij vergeet al het dataverkeer op zijn telefoon uit te zetten.

We kunnen volledig vrij reizen binnen Europa, mits we onze telefoon afsluiten van de buitenwereld. Immers is ook bellen nog steeds veel te duur in het buitenland. Zeker als je nagaat dat dit roamen bij veel providers geen roamen is. KPN, Vodafone en T-Mobile hebben in onze beide buurlanden bijvoorbeeld allemaal een zuster- of dochterbedrijf. It’s all in the family en dus zijn er eigenlijk geen roamingkosten. Pure winst en de Nederlandse regering moet maar eens de eerste stap nemen om dat tegen te gaan.

5. Nooit meer DPI

Neerlands oudste telecomaanbieder was er trots op: Ze gebruikt DPI om te meten hoeveel klanten nu eigenlijk precies WhatsApp gebruiken. Vodafone gebruikt deze techniek om bepaalde protocollen, zoals VoIP en SMSoIP, volledig af te sluiten voor haar klanten.

Op zich geen schokkend gegeven, maar wel voor wie weet wat KPN en Vodafone daar allemaal nog meer mee kunnen zien. Alle berichten die een WhatsApp gebruiker verstuurt bijvoorbeeld, plus telefoonnummer en naam van de ontvanger. En daar houdt het niet op: Internetsites, e-mails en VoIP-gesprekken zijn in theorie ook af te luisteren met deze techniek.

Het gebeurt nu nog niet, zo verzekeren de telco's hun klanten, maar als de techniek aanwezig is dan is het eenvoudig om die ook op manieren te gebruiken die niet zo vriendelijk zijn. De Nederlandse overheid moet dat voor zijn en het gebruik van deze verregaande techniek bij voorbaat aan banden leggen. Better safe than sorry, om een Engelse term te gebruiken. Als het nu onwettig wordt verklaard zal de tegenstand vanuit de providermarkt ook veel kleiner zijn. Stel dat over vijf jaar blijkt dat het misbruikt wordt en de techniek wordt dan alsnog illegaal, dan hebben alle aanbieders al geïnvesteerd in de apparatuur en zal er een veel sterkere lobby worden gestart.