Het probleem is bij de gamers bekend: een wanstaltig ogend monster komt achter de deur vandaan. Je schiet en schiet, maar plotseling ben je dood zonder dat je je tegenstander echt gezien hebt. Je foetert je computer uit, die het scherm op stroopsnelheid ververst, anders had je het monster heus wel kunnen afmaken.

Dat de beelden zo langzaam vernieuwen is te wijten aan de samenwerking tussen de processor en de grafische kaart. De processor kan het geheugen van de kaart niet in één keer aanspreken en moet dat in kleine beetjes doen. Dit proces geeft geen problemen bij een lage schermresolutie met weinig kleuren, maar zodra de resolutie of de kleurdiepte omhoog gaat, doet de PC er langer over om de beelden op het scherm te krijgen.

De oplossing is een technisch ingewikkeld verhaal, maar waar het op neer komt, is dat bij sommige PC's de snelheid van de grafische kaart makkelijk kan worden opgevoerd. Op sommige machines is daar een speciaal programmaatje voor nodig. Dat op Internet te vinden is.

Voor de bezitters van een Pentium Pro of Pentium II is het programma FastVid beschikbaar met een grootte van 50 Kb. Enige kennis van computers is wel nodig om het programma goed te kunnen installeren. Maar als het eenmaal werkt, zal Quake 2 bijvoorbeeld twee keer sneller over het scherm flitsen.

Ook voor de AMD K6, de Cyrix 6x86 en de 6X86MX geldt dat de snelheid te verhogen valt. Maar hier is minder winst te behalen, want zo snel als op de Pentium-machines worden de beelden van deze computers nooit.

Meer details over de toegepaste techniek staan in het nieuwste nummer van Computer!Totaal, dat vanaf vrijdag in de winkel ligt. Wie meteen aan de slag wil en geen moeite heeft met technische uitleg in het Engels kan aankloppen bij The Fast Graphics Site.