Afgelopen oktober hield UX-bedrijf Nomesa zijn jaarlijkse conferentie in Londen. Voor wie er niet bij konden zijn omdat ze bijvoorbeeld op Adobe Max waren dat op hetzelfde moment werd gehouden, kunnen we verheugd melden dat Nomensa de presentaties net op youTube heeft gezet.

Het centrale thema van de conferentie was 'Designing the Future' en de presentaties gingen van praktische voorbeelden van hoe UX wordt ontworpen bij bedrijven tot lezingen die inspiratie opleveren over hoe digitaal design kan worden gebruikt in de zorg om levens daadwerkelijk te verbeteren of inzicht te verkrijgen wat mensen echt beweegt en hoe ze zich gedragen.

We zetten een paar interessante voor je op een rij. Als eerste was er voormalig consumentenpsycholoog Kate Nightingale. Ze zegt dat ondanks jarenlange praktijkervaringen designers nog vaak verkeerd begrijpen hoe mensen daadwerkelijk denken. In onderstaande presentatie geeft ze voorbeelden van hoe psychologie in UX-ontwerp wordt gebruikt om mensen naar bepaalde acties te sturen.

Ontwerper Vuokko Aro vertelt over Monzo, een nieuw soort bank dat alleen op smartphones te bereiken is en zo populair is dat er een wachtlijst van zes weken is om een rekening te openen. Ze vertelt over Monzo's UX-aanpak, de problemen die het team tegenkwam en de issues die ze verwachten met schaalbaarheid.

In haar presentatie kijkt Ann Longely naar de manieren waarop design het leven daadwerkelijk kan verbeteren. Ze heeft daar een unieke kijk op, vanwege haar ervaringen als directeur digitale transformatie bij de Disaster Emergency Comittee (DEC), een Britse organisatie van diverse liefdadigheidsinstellingen die reageren op internationale rampen.

Sam Munton van Nomensa zelf kijkt wat verder naar de toekomst. Ze stelt zich voor wat 'hyper-connected precies betekent als huizen en steden met elkaar verbonden zijn en alles met alles kan communiceren. Hoe gaan mensen om met het potentiële verlies van zelfbeschikking als alles om je heen beslissingen neemt?

Ruby Steel van consultancy Smart Designs heeft het over de impact van goed UX-design op de gezondheidszorg. Ze vertelt hierover aan de hand van haar praktijkvoorbeeld, Mycarematters, een online dienst die gebruikers kosteloos toegang geeft tot zorgspecialisten.

Productontwerper van Phu Ly van afhaal-bezorgdienst Deliveroo bespreekt hoe verschillende productteams in verschillende landen samenwetken om een dienst te maken die snel en simpel moet zijn voor gebruikers, bezorgers en restaurants.