Wifi is fijn. Ondanks de grotere databundels en hogere snelheden van bijvoorbeeld 4G is wifi voor de mobiele road warrior in de regel nog steeds een verademing. En het is gratis, dus wat wil de zuunige Nederlander nog meer? Een lokkertje voor winkelend publiek, een leuke service voor de flanerende toerist.

Met deze mooie premisse zijn de afgelopen jaren tientallen projecten opgezet voor gratis wifi. Vaak met veel fanfare en tromgeroffel in de media aangekondigd. En niet zelden bleef het daarna stil. Heel stil. En als de bodem van de subsidiepot in zicht was, of de middenstand haakte af (of was nooit aangehaakt), ging de stekker er geruisloos uit.

Typisch voor dergelijke projecten is dat het vaak blijft nasudderen, er komt een halfslachtige nieuwe poging, tegen beter weten is. Een nieuwe partij wordt aangetrokken, met nieuwe ronkende businessplannen, en we beginnen weer van voren af aan. Zo is van een aantal projecten de status momenteel onduidelijk, al zijn ze waarschijnlijk in een soort coma. Drie jaar geleden maakte we al een overzicht. Nu zetten we er opnieuw een aantal op een rij:

Arnhem offline

De vorige keer dat we stadswifi in Nederland inventariseerden, was dit nog een succesverhaal. Maar recentelijk werd bekend dat de stekker eruit gaat op 1 juli. Wireless Arnhem zegt noodgedwongen te moeten stoppen vanwege het faillissement van het binnenstadsmanagement, schrijft de Gelderlander. De volgende kandidaat dient zich echter al weer aan, met een ton subsidie wil die er wel weer nieuw leven inblazen. Zie hier de typische levenscyclus van stadswifi.

SkeyeOpener gesloten

Eveneens eerder beschreven als mooi initiatief: wifi op het strand, een samenwerking tussen T-Mobile en strandtenten onder de naam: SkeyeOpener. Drie jaar later? Wie het weet mag het zeggen, de site is inmiddels offline en zelfs opgeheven.

Sappelen in Groningen

Groningen worstelt al vele jaren met stadswifi. Met forse subsidie, maar zonder succes. En, zoals te doen gebruikelijk, doorstart na doorstart. Nieuwe partijen, nieuwe beloften, nieuwe subsidies. Maar ze blijven het proberen.

Rotterdam in limbo

Ook Draadloos Rotterdam was bij de vorige rondgang 'alive and kicking'. Maar toen al bleek dat er weinig partijen uit de middenstand bereid waren in te stappen, waardoor het project elke keer weer afhankelijk was van tijdelijke subsidie.

Een eclatant succes werd het niet, en later werd de boel overgedaan aan Aerea. U weet wel, Aerea van Worldmax, dat bedrijf dat in heel Nederland WiMax zou uitrollen... Op de site sindsdien geen update. Ons is onbekend welke staat Draadloos Rotterdam nu verkeert, bij Aerea nemen ze de telefoon niet op.

BullsEye bullshit

Dit is wel de klapper op de vuurpijl. Blijkbaar niet gehinderd door eerdere mislukkingen en de bekende problemen waar gratis stadswifi tegenaan loopt, kondigde BullsEye Wifi een welhaast megalomaan project aan. In een half jaar dekking in 37 grote steden in Nederland! De meeste media hapten gretig, maar daarna bleef het angstvallig stil.

Sommigen fluisterden: wat een Bullshit Wifi. Maar helemaal een zachte dood stierf het niet. Het startte zowaar een pilot in wereldstad Tiel. Ook verzorgen ze de wifi in Heerlen, Heerlen Live. Status is echter onbekend, de website ligt eruit...

Wifi in de trein: eeuwige vertraging

Uiteraard valt dit niet onder de noemer stadswifi, maar het NS-project kan natuurlijk niet onvermeld blijven in deze opsomming. Een mooi idee, wifi in de trein. Maar als het niet werkt, of als stamppot door een rietje zuigen, worden reizigers dan nog blij? Het antwoord is te vinden op Twitter.

Daar logenstraft de forens het gezegde dat men een gegeven paard niet in de bek mag kijken: het is namelijk één grote klaagzang. Ondanks dat dataslurpende diensten als videostreams niet eens mogelijk zijn, blijft wifi in de trein bijna altijd slakkentraaaaaaag.

Etc etc

Bovenstaande lijst is verre van compleet. In Amsterdam waren er de afgelopen jaren verschillende initiatieven, maar die zijn niet van de grond gekomen. Ook in Zoetermeer sneuvelde het project. En ga zo maar door. Is gratis wifi gedoemd te mislukken? Niet per se, maar andere modellen lijken meer succes te hebben. Daarover volgende keer meer.