1. VR-brillen

Maak je geen zorgen omdat iedereen praat over VR. Het is vooral iets wat geschikt is voor gamers en zelfs daar is het een niche. Je hoeft er niet vanuit te gaan dat in 2018 iedereen zo'n headset in huis heeft, ongeacht wat bedrijven als Sony, Facebook en Microsoft willen. Ik schaar dit in dezelfde categorie als 3D TV: vooral fabrikanten willen het populair krijgen.

2. 8K video

Hier hoef je nog niet over na te denken, tenzij je naar een IMAX-theater gaat. De televisies die het ondersteunen worden vooral gekocht door mensen met meer geld dan gezond verstand en de resolutie vereist enorme opslagcapaciteit. Daarnaast kun je het verschil niet eens meer zien. Scherp is scherp. Dat geldt eigenlijk al voor 4K, wat vooral dankzij HDR helderder oogt.

3. Telefoons van 1000 euro

Ja, er zijn mensen die 1000 euro neertellen voor een telefoon die meer een statussymbool is. Maar het lijkt een nare trend: we zijn al gewend aan het elke twee jaar uitgeven van 600 á 800 euro en het nieuwe prijspunt is 1000. Voorspelling: We gaan 1200 nog meemaken binnenkort. Maar dat neemt niet weg dat je nog steeds toptoestellen als iPhones en Galaxy's voor de 'oude' prijzen kunt krijgen.

4. Zelfrijdende auto's

De kans dat je er eentje tegenkomt is klein en we zijn nog lang niet waar we wezen moeten. Maar zelfs mét ongelukken - zelfs met fatale afloop - is zelfrijdend een stuk veiliger dan wanneer wij vleeszakken ze besturen. Als zelfrijdende auto's daadwerkelijk overal zijn, is de kans dat je wordt doodgereden door een alcomobilist uit een naburig dorp aanzienlijk groter dan door een zelfrijdende auto. Maar dat duurt dus allemaal nog even.

5. Snapchat moeten gebruiken

Gelukkig is Snapchat niet zo'n groot social-monster als sommige andere netwerken, waar je liever niet bij zou zitten maar wel moet vanwege sociale redenen of omdat het moet van je werk. Daarbij geven de cijfers van Snapchat (verliezen) en de gebruikersstatistieken aan dat het de volgende Friendster of Google+ is. Ik ben in elk geval blij dat ik geen mensen met puppygezicht hoef aan te zien.

6. Alles gaat in de cloud

Ja, de adoptie gaat omhoog, maar ik waag te betwijfelen dat vrijwel alles over X jaar in de cloud draait, wat analisten plegen te voorspellen. Dat is meer een soort wensdroom van spelers in de sector. Maar alles naar de cloud overhevelen lukt niet in twee á drie jaar. En zelfs dan, een adoptiegraad van 92 procent, zoals wel wordt voorspeld, dat moet ik nog zien gebeuren. Sommige data staat gewoon beter geparkeerd waar het nu is.