In een achtergrondartikel op Computerworld beschrijven we hoe de zelfrijdende auto een enorme impact kan hebben op zowel overheidsfinanciën, het bedrijfsleven, de auto-industrie en de autobezitter zelf. We zetten als toetje hier zeven van die dramatische veranderingen op een rijtje.

Geen boetes meer betalen!

Omdat de zelfrijdende auto zo is geprogrammeerd dat hij netjes volgens alle verkeersregels van A naar B rijdt, zal de auto nergens de maximumsnelheid overtreden, wacht hij netjes op het voorrangsverkeer en wordt er niet gesneden of gebumperkleefd. Dat scheelt je dus enorm veel envelopjes van het Justitieel Incassobureau! En de overheid loopt per jaar meer dan een miljard euro aan inkomsten mis. Dat moet dan natuurlijk wel ergens worden opgevangen. Ons idee: schrap een impotente JSF.

Rijscholen verdwijnen

Met een zelfrijdende auto heb je natuurlijk geen rijbewijs meer nodig. Want geen chauffeur! Nu is het zelfstandig ondernemersschap in de vorm van rijschoolhouder (m/v) in de afgelopen jaren enorm toegenomen als vangnet voor uit de WW vallende mensen die de bijstand willen ontlopen. Dat gaat zich dus wreken. Iemand een alternatief idee?

Weg met de stoplichten (en verkeersborden)

Stoplichten zijn visuele waarschuwingstekens die bedoeld zijn voor verkeersdeelnemers die dus duidelijk visueel zijn ingesteld. De mens dus. Zowel chauffeur als bijrijdster houden de lichten nauwlettend in de gaten want liever geen fractie van seconde te laat starten vanaf stilstand. Maar stoplichten zijn dus overbodig, aangezien de zelfrijdende car zijn stop-en-go-impuls op een andere manier krijgt, namelijk via het internet. Overigens geldt natuurlijk hetzelfde voor de verkeersborden. Ook die boodschappen worden minder zichtbaar naar de auto overgedragen. De openbare ruimte gaat er dus heel anders uitzien.

Geen benzine, dus geen accijns: miljardenverlies

De Rijksoverheid int 7,8 miljard euro aan accijns op brandstoffen. Per jaar! Maar gelijk met de zelfrijdende auto gaat het elektrisch rijden mainstream. Geen pompstations langs de snelwegen, geen lpg, maar laadstations. Geen rinkelende munt voor de overheid, maar kopzorgen. Spoiler: elektriciteit zal zwaarder worden belast.

Automerken verdwijnen

We hebben het gisteren al gemeld: het verdwijnen van het stuur heeft meer impact op hoe de auto van de toekomst eruit gaat zien dan je op het eerste gezicht denkt. We gaan anders in de auto zitten, willen meer comfort en vermaak. Alle merken zijn nu al volop bezig met de zelfrijdende auto, maar de perceptie van het autobezit en -gebruik gaat zodanig veranderen dat niet alle merken zich weten te handhaven. Kwestie van te laat, te weinig of geen onderscheidingsvermogen.

Minder schade, minder kosten

Veel minder botsingen, minder letselschade en dodelijke slachtoffers: het verkeer wordt veiliger. Dat scheelt een hoop kosten. Maar ook doordat uiteindelijk de files verdwijnen omdat we in een treintje gaan rijden op de snelweg: gestaag allemaal dezelfde snelheid. Daardoor minder economische schade door files, minder schade aan wegen door het remmen en optrekken.

O nee, de autobladen gaan ter ziele!

Tja, als er weinig te schrijven valt over koppel, vermogen en uiterlijk van auto's als een proefrit in een Lamborghini dezelfde ervaring oplevert als het rijden in een mini. De zelfrijdende auto levert nu eenmaal een compleet andere rij-ervaring op dan een lekkere benzinewagen die opgepompt met pk's en nm's langs de polderwegen kan scheuren. Ook het einde van programma's als Top Gear. Maar dan zijn de heren Jeremy Clarkson, James May en Richard Hammond al met pensioen. Van The Stig weten we dat niet zeker.

Lees ook: Hoe de zelfrijdende auto onze maatschappij verandert