Ontkennen dat de zelfrijdende auto onze wereld volkomen op zijn kop gaat zetten is als het prediken van de voordelen van paard en wagen of de trekschuit. Willen houden wat je nu hebt zal de toekomst niet verhinderen zichzelf te vormen naar de realiteit. En die realiteit is dat er over 20 jaar elektrisch aangedreven zelfrijdende auto's de buitenwereld domineren.

Nu heeft ook McKinsey een rapport uitgebracht die die ontwikkeling beschrijft en ook zij voorspellen drastische veranderingen in onze samenleving. We zetten er een aantal op een rijtje, die we zelf vorige week nog niet hadden genoemd.

1. De zorgkosten dalen met miljarden euro's

Volgens McKinsey zal de zelfrijdende auto een besparing opleveren van bijna 200 miljard dollar per jaar. Alleen al in de Verenigde Staten en alleen al op medische kosten en directe schade als gevolg van ongelukken. Dat komt vooral omdat het aantal ongelukken met 90 procent wordt verminderd. Wel moet daarbij worden aangetekend dat -in tegenstelling tot Nederland- de Verenigde Staten geen fietstraditie heeft. Daarom is het in ons land verstandig het fietsverkeer zo veel als mogelijk te scheiden van het wegverkeer, ook op kruispunten.

Maar ook leefbare, groene wijken. Lees verder op pagina 2. 2. Verzekeraars moeten omdenken

Wel eens goed over je verzekering nagedacht? Want wat wordt er nu eigenlijk verzekerd? Ja, schade aan goederen en lijf-en-leden, maar als je alles goed bekijkt zie je dat vooral het handelen van de mens is verzekerd. Daarom sta je altijd voor de schuldvraag bij een ongeval. Maar als je zelf niet rijdt, en dus de auto, wie is dan verzekerd en waar ligt de schuldvraag? De komst van de zelfrijdende auto betekent dus dat de verzekeraar zijn producten anders moet inrichten. Het risico van de menselijke fout moet worden vervangen door het risico van de technische fout.

3. Minder en kleinere parkeerplaatsen

Hee, die zelfrijdende auto's moeten toch ook ergens worden gestald? Waarom worden parkeerplaatsen dan kleiner en minder in aantal? Welnu, de zelfrijdende auto betekent voor het gemak dat iedereen die meerijdt voor de deur kan worden afgezet. Niemand is meer nodig om de auto naar zijn parkeerplek te rijden. Dus is er niemand die na het parkeren de portier hoeft te openen om eruit te kunnen komen. En dus is die ruimte tussen de auto's onderling niet meer nodig en kunnen parkeerplekken worden versmald. Ergo: minder parkeerplekken nodig.

Daarnaast is het de voorspelling (niet alleen van McKinsey maar eerder ook al van andere marktanalisten en stadsplanologen) dat met de komst van de zelfrijdende auto de noodzaak tot bezit van een auto vermindert of vaak zelfs wegvalt. Autodelen wordt de norm en zelfrijdende taxi's vullen de behoefte verder aan. Zeker het gebruik van meerdere auto's per huishouden wordt volstrekt overbodig. Dus zijn er minder parkeerplaatsen nodig en worden woonwijken eindelijk groene rustplekken in plaats van blikverzamelpunten.

Maar opgepast voor hackers! Lees verder op pagina 3. 4. Merkdealers en garages in moeilijke hoek

Ja, daar zijn we weer! Het blijkt dat veel autoliefhebbers maar niet willen geloven dat de rol van de bekende automerken in de toekomst minder is dan het heden. Een toekomst waar nieuwkomers op de markt mogelijk een voorsprong in de ontwikkeling nemen omdat ze niet worden gehinderd door legacy.

Maar ook garages gaan op de schop. De zelfrijdende auto maakt straks zelf een afspraak met de garage als het heeft opgemerkt dat intern de zaak niet op rolletjes loopt. Nadat het baasje (of de baasjes) zijn gebracht naar de werkplek gaat onze autonome auto naar het dichtstbijzijnde servicepunt voor reparatie of onderhoud. Maar natuurlijk gebeuren de meeste onderhoudsklussen op afstand en mogelijk zelfs rijdend, via het draadloze netwerk.

5. Beveiliging moet beter!

Nieuwe kansen, nieuwe uitdagingen. Natuurlijk is het allemaal prachtig, zo'n autonoom bewegende auto die draadloos data kan ontvangen, maar die data kan ook vals zijn. Hoe beveilig je het verkeer tegen een gehackte auto? Of kan je de auto voorzien van een virus, of het zelfs op afstand helemaal overnemen? Dat betekent dus weer een flinke klus voor de aanbieders van die diensten.

En wij dan? Meer vrije tijd. Lees verder op pagina 4. 6. Omzet online diensten groeit

Dan zit je in je zelfrijdende auto, en wat doe je dan met je vrije tijd. Online gaan, natuurlijk, zegt McKinsey. Het adviesbureau schat in dat van de 50 minuten per dag die je zo aan vrije tijd meekrijgt, zeker de helft wordt besteed aan internetgebruik. En dat kan een extra online omzet opleveren van 5,.6 miljard dollar per jaar per extra minuut dat we online zijn, alleen al in de Verenigde Staten.

Als we echt 25 minuten extra online zijn per dag, kan dat een extra omzet opleveren van 140 miljard dollar per jaar. Het geld wordt dan verdeeld tussen automakers, hardware- en softwareleveranciers en online aanbieders van goederen en diensten. In plaats van je eigen iPad mee te nemen onderweg, maak je gewoon gebruik van de embedded systemen in de wagen.

7. Het Nieuwe Vervoeren

Nog niet overtuigd van de levensvatbaarheid van Uber? Wij ook niet, althans niet in deze vorm. Maar Uber is slechts de opmaat van een geheel nieuwe benadering van het vervoersvraagstuk.

Zelfrijdende auto's die besteld kunnen worden via een app, die met honderden of duizenden klaar staan in ondergrondse parkeergarages nabij treinstations en het afrekenen via je telefoon: het is nog verre toekomst maar eentje die nu al wordt gemaakt.

En wordt dit het einde van de vertrouwde bus? En wat moeten we met de tram? Die rest niets anders meer dan een rol als toeristische attractie, zoals in San Francisco.

Lees ook:

7 dramatische gevolgen van de zelfrijdende auto

Hoe de zelfrijdende auto onze maatschappij verandert