Het drama rond het duurste gevechtsvliegtuig ter wereld gaat onverminderd voort. Software om de missiesystemen aan boord te laten werken, faalt al sinds de aflevering, zo blijkt uit nieuwe documenten.

De software is ten eerste al te laat geleverd, ten tweede te beperkt voor de taak en daarnaast enorm buggy. Er is zeker 8 miljoen aan nieuw te schrijven coderegels nodig om alles weer op gang te krijgen. Daardoor komt er een extra 13 maanden vertraging bij. De JSF, oftewel de F-35, moet in Nederland de F-16 gevechtsvliegtuigen vervangen, zo is nog altijd de bedoeling.

De software zit nog in de testfase, maar die loopt dus enorm uit. Het is zelfs zo dat de gevechtskracht van het vliegtuig vooralsnog niet kan worden gegarandeerd aangezien deze missiemanagementsoftware daarin cruciaal is.

Bugs zijn beperking van gevechtskracht

"De Director of Operational Test and Evaluation voorspelt dat de uitvoering van gevechtscapaciteiten 13 maanden vertraging kan oplopen. Dergelijke grote vertragingen zal waarschijnlijk een beperking opleveren op de gevechtskracht die benodigd is bij de eerste operationele militaire fase (die geagendeerd staat voor juli 2015) en op dit moment is het zelfs niet zeker wat die specifieke gevechtskracht zal zijn omdat de testfase nog volop bezig is", schrijft toezichthouder Government Accountability Office.

De software in het vliegtuig is verdeeld in verschillende zo geheten Blocks. Al eerder werden problemen gemeld met de Block 2B software, maar nu wordt pas duidelijk hoe veel er nog aan moet worden gedaan. De problemen hebben gevolgen voor de werking van de radar, elektronische oorlogsvoering, navigatie, elektro-optisch geleidesysteem, het beeldschermsysteem op de helm en de datalink.

Slechts tot 11 procent getest

De Block 2B software is juist het deel van de totale vliegtuigsoftware dat zich richt op het aangaan van gevechtshandelingen. Het moet volledig operationeel zijn per oktober van dit jaar, maar zal dat niet halen. De software is slechts voor 11 procent van zijn mogelijkheden getest en dat zou in dit stadium al 27 procent moeten zijn.

De leider van het ontwikkelingsprogramma, generaal-majoor Christopher Bogdan, zegt tegen RT.com dat "software onze nummer 1 technisch risico blijft in het programma, en we hebben de processen in systeemontwerp verder geborgd en gedisciplineerd om de complexiteit van het schrijven, testen en integreren van de software aan te kunnen.."