Google’s Gmail was op 24 september enkele uren uit de lucht. Het saillante is dat dit niet de eerste keer was in september, maar de tweede keer dat Gmail voor langere tijd niet te bereiken was. Datzelfde geld voor Google’s zoekfuncties, Google News en Google Apps afgelopen anderhalf jaar. Het bedrijf geeft verschillende verklaringen voor de downtimes, variërend van problemen met de routing tot onderhoudsproblemen aan de servers. In sommige gevallen wordt Google bijgestaan door critici, die benadrukken dat Google voornamelijk gratis diensten levert.

Het is geen nieuws meer dat de microblogsite Twitter regelmatig te kampen heeft met uitval. In augustus duurde een grote storing bijna een halve dag. De community was op zijn zachtst gezegd niet blij met de downtime en deed massaal zijn beklag via, hoe kan het ook anders, tweets. Twitter wees toen een denial-of-service aanval aan als oorzaak van het probleem.

Betaalverkeer plat

Paypal van eBay moest in augustus enkele keren verstek laten gaan. Hierdoor was het voor miljoenen klanten niet mogelijk om transacties te doen. Een probleem met de netwerkhardware werd aangemerkt als de oorzaak van het probleem. Dat probleem duurde tussen de één en vierenhalf uur, afhankelijk van hoe de downtime gemeten wordt. De storing kostte Paypal miljoenen dollars aan verloren inkomsten. Hoeveel geld de downtime klanten van het betaalsysteem gekost heeft, zal waarschijnlijk nooit duidelijk worden.

Webhoster en provider van enterprise clouddiensten Rackspace werd gedwongen om klanten tussen de € 2 miljoen en € 3 miljoen aan vergoeding uit te betalen. Dit vanwege een stroomstoring in het datacenter van Rackspace afgelopen juni in Dallas. De problemen bleven na de uitval aanhouden, waarop Rackspace besloot klanten op de hoogte te houden via een blog.

Een testrit werd het prille Windows Azure te veel, waardoor het online besturingssysteem van Microsoft een nacht in maart onbereikbaar was. Hierdoor waren applicaties die via het netwerk werden aangeboden niet bereikbaar. Omdat het product zich nog in een testfase bevindt, krijgt Microsoft vooralsnog weinig kritiek hierop. Anders is dit voor maildienst Hotmail, dat ook in maart korte tijd onbereikbaar was.

Salesforce.com was in 2009 de eerste cloudprovider die met downtime te kampen had. De CRM-site viel op 6 januari voor een uur uit vanwege geheugenproblemen met een vitaal netwerkonderdeel.

Als nog even teruggekeken wordt op 2008, dan springt de storing van Amazon’s S3-dienst in het oog. In de zomer viel het cloudwerk voor bijna 8 uur uit en aan het eind van het jaar was het opnieuw raak. Amazon weet de storingen aan een teveel aan authorisatieverzoeken.

Gebruikersdata weg

Niet zozeer van toepassing op Nederlandse gebruikers, maar zeker niet minder vervelend is de meest recente melding van downtime in de cloud. Ditmaal waren gebruikers van T-Mobile smartphone Sidekick het slachtoffer. Contactinformatie, kalendernotities, foto’s en andere persoonlijke informatie van gebruikers lijkt voorgoed verloren. Dit omdat Sidekick-provider Danger, een dochter van Microsoft, met een dienstverstoring had te kampen. Op de fora van Sidekick vragen gebruikers en masse naar tips om de data te herstellen. T-Mobile heeft de verkoop van de smartphone inmiddels tijdelijk stopgezet.

Met inhoud van Network World Bron: Techworld