Cloud gebaseerde applicaties platform-onafhankelijk ontwikkelen wordt steeds belangrijker, stelt Jan Aleman (CEO van Servoy). De nieuwe term die hier steeds vaker voor gebruikt wordt is omni channel. Mobiele platforms (tablets en smartphones) zijn nu ook voor zakelijke software sterk in opkomst, waardoor software steeds vaker eerst voor mobiele apparaten zal verschijnen en pas later voor de desktop. Servoy is expert op het gebied van bouw, distributie en beheer van cloud-applicaties die op elk apparaat zijn te gebruiken. Aleman geeft negen tips om applicaties omni channel te ontwikkelen.

1. Gebruikerservaring gaat voor

Enkele jaren geleden heeft een belangrijke omslag plaatsgevonden. Werd eerst nog zo veel mogelijk functionaliteit gezien als een belangrijk doel, nu komt gebruikerservaring op de eerste plaats. Kijk daarom hoe processen zijn te optimaliseren en geef prioriteit aan wat echt waarde toevoegt voor de klant. Gebruik hier een agile ontwikkelmethode voor. Implementeer eerst de belangrijkste features en lever in korte iteraties steeds een product op waar de gebruikers feedback op kunnen geven. Het hergebruiken van een user interface over de verschillende platformen is doorgaans geen goed idee. Wordt een applicatie gebruikt op desktop, tablet en smartphone, dan heb je voor een optimale gebruikerservaring drie verschillende user interfaces nodig.

2. Makkelijk vindbaar

Eindgebruikers zijn door de software die ze thuis hebben al aan een bepaalde gebruikerservaring gewend. Ze verwachten van zakelijke software dat die zich hetzelfde gedraagt: eenvoudig in gebruik, zonder dat er een intensieve training of begeleiding voor nodig is. Eindgebruikers zoeken tegenwoordig op internet naar oplossingen en kiezen zelf nieuwe producten uit, zonder dat daar nog een IT-afdeling aan te pas komt. Zorg dus dat jouw product goed vindbaar is en dat gebruikers zich makkelijk en snel kunnen aanmelden voor een evaluatie.

3. Optimale prijsmodellen

Prijsmodellen van SAAS zijn compleet veranderd vergeleken met enkele jaren geleden. Functionaliteit groeperen in bundels en er per gebruiker voor laten betalen (user based pricing), of juist een prijs rekenen voor alleen het gebruik van de software (usage based pricing); om de beste keuze te bepalen moet je de doelgroep extreem goed kennen, weten welke toegevoegde waarde jouw software voor hen heeft, om vervolgens te experimenteren tot je de optimale vorm ontdekt. Omdat de marktsituatie verandert, blijft bijstellen van het prijsmodel een continu proces.

4. Minder is meer

Tegenwoordig zijn er veel aanbieders van prima software, dus bedenk goed waarmee je je product wilt onderscheiden. In het verleden kregen applicaties alsmaar meer en meer en meer functionaliteit aan boord, zodat ze op Zwitserse zakmessen begonnen te lijken: het kan van alles, maar praktisch is het al lang niet meer. Bouw liever exact de functionaliteit waarin jij goed bent en meer niet. Zorg voor uitgebreide API's waarmee de functionaliteit van derden naadloos in jouw applicatie is te integreren. Maak er wel tweerichtingsverkeer van, door voor elke functie in jouw applicatie een API te maken. Want hoe beter de samenwerking is met andere systemen, hoe blijer de klant is en hoe langer hij bij je blijft.

5. Dashboards

Over alles wordt steeds meer data verzameld. Gebruikers van zakelijke software moeten beslissingen nemen die gebaseerd zijn op enorme hoeveelheden gegevens: Big Data. Daarvoor is het nodig trends te signaleren en data op een andere manier in dashboards te visualiseren. Een dashboard is niet statisch. Ook hier is een agile benadering nodig. Denk niet eerst een jaar na, maar maak een dashboard met wat op dat moment de belangrijkste KPI's lijken te zijn. Lopende het traject krijg je vanzelf inzicht, zie je verschuivingen in de belangrijkste trends en kun je het dashboard snel aan de situatie aanpassen.

6. App stores

App stores zijn vooral bekend uit de mobiele wereld, waar Apple en Google momenteel de belangrijkste spelers zijn. Gebruik liever geen native ontwikkel-tools, want dan ben je bij elke nieuwe versie en voor elk platform veel tijd kwijt aan herschrijven. App stores zijn ook in opkomst in de enterprise-wereld. Grote ISV's zoals Microsoft en Salesforce hebben al een eigen app store, zodat je software kunt distribueren waarmee hun functionaliteit is uit te breiden. Hiermee krijg je toegang tot een grote, nieuwe doelgroep. Er zijn ook generieke catalogussen in opkomst. Onder andere grote Nederlandse telecombedrijven en de Engelse overheid experimenteren hier al mee. Ook voor kleinere spelers wordt het zo makkelijker mee te doen. Om in een generieke catalogus te worden opgenomen zijn relatief weinig aanpassingen aan de software nodig en kunnen bestaande technologie├źn zoals Java en .Net gewoon gebruikt blijven worden.

7. Zelf instelbaar

Bij software die als SAAS wordt aangeboden, is het belangrijk dat een eindgebruiker deze zelf op maat kan maken door allerlei opties instelbaar te maken. Die mogelijkheid kun je bieden door voor een ontwikkel-platform te kiezen waarmee gebruikers zelf nieuwe schermen kunnen maken. Zorg dat kenniswerkers die niet genoeg hebben aan de standaard functionaliteit in staat zijn deze zelf uit te breiden. Stel vooral API's beschikbaar.

8. Sociaal platform integreren

Ook binnen zakelijke software wordt steeds vaker gebruik gemaakt van sociale media, om klanten te volgen en rechtstreeks met hen te communiceren in plaats van via een losstaand forum, zoals dat vroeger vaak gebeurde. Hier bestaan generieke oplossingen voor, die eenvoudig in een software pakket zijn op te nemen. Dit zorgt voor een sterke integratie van het sociale platform met de back office, zodat alle communicatie van en naar klanten, zowel gestructureerd als ongestructureerd, gekoppeld wordt voor een totaalbeeld. Het Nederlandse Worknets is een voorbeeld van een sociaal platform dat veel gebruikt wordt voor CRM-pakketten.

9. Werken met mobiele apparaten

Waarschijnlijk de grootste verandering van de laatste jaren is de opkomst van mobiele apparaten. Begin dit jaar had Facebook bijvoorbeeld al meer mobiele dan desktop gebruikers. Ook zakelijke toepassingen zullen naar verwachting over enkele jaren voornamelijk mobiel worden gebruikt. Een mobile first strategie wordt daarom steeds belangrijker voor ontwikkelaars. Mobiele apparaten worden nu al veel ingezet in de logistiek, bij allerlei soorten inspecties en voor sales in het veld. Bij sommige bedrijfstakken is men nog wat sceptisch. Daar leeft het idee dat het niet kan omdat er te veel gegevens handmatig moeten worden ingevoerd. Maar dat kan ook anders: er bestaan prima oplossingen om gegevens eenvoudig en snel digitaal beschikbaar te krijgen, zoals aangepaste systeem interfaces en (barcode)scanners.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Servoy.