De zaak draait om de tarieven voor aanbesteding van vaste telefonie voor diverse overheidsorganisaties in 2006. Het tariefaanbod dat de overheid kreeg had KPN namelijk niet bekend gemaakt aan andere grote zakelijke klanten, oordeelt de toezichthouder. Dat kwam pas drie jaar later aan het licht in 2009 toen bleek dat KPN foutieve informatie had overhandigd aan ACM. Daardoor zouden zakelijke klanten drie jaar lang te veel hebben betaald.

Publicatie succesvol aangevochten

ACM gaf KPN vanwege dit laakbare gedrag een boete. De oorspronkelijke boete die KPN eind 2011 kreeg voor deze overtredingen bedroeg ruim 1,4 miljoen euro. Dit bedrag is nooit naar buiten gekomen omdat KPN naar de rechter stapte om publicatie te voorkomen.

De rechtbank Rotterdam heeft uiteindelijk op 20 maart de boete vastgesteld op 900.000 euro omdat het geen bewijs vond dat KPN zich niet aan de meldingsplicht had voldaan. KPN heeft wel degelijk ACM op de hoogte gebracht van het bod in de aanbesteding. Het benadelen van grote zakelijke klanten vond de rechter wel bewezen.

De 9 ton boete is definitief. Zowel KPN als ACM hebben geen hoger beroep aangetekend. De telco is blij dat de zaak is afgehandeld. "Het is goed dat we deze zaak kunnen afsluiten. Dat past ook binnen ons beleid om zaken af te ronden. De boete is inmiddels betaald", meldt KPN, dat verder niet wil ingaan op de kwestie.

Lees ook: Gigaboete voor sjoemelend KPN