Per dag vinden er in Nederland zo'n vijftig miljoen chatsessies via MSN plaats. Microsoft zegt hiermee in Nederland een marktaandeel van zo'n 80 procent te hebben.

"Wereldwijd ligt dit percentage voor Microsoft op ongeveer 50 procent", zegt Hans van der Meer, marketingmanager bij Microsoft Nederland, tegenover Webwereld. "In Nederland is dat dus fors hoger en dagelijks komen er nog zo'n tweeduizend gebruikers bij."

Uit een door Microsoft uitgevoerd onderzoek blijkt dat 90 procent van alle jongeren onder de twintig jaar MSN, dat overigens in mei wordt omgedoopt tot Windows Live Messenger, gebruikt.

Naarmate personen ouder worden, neemt dit percentage gestaag af. Zo gebruikt de helft van alle personen tussen de 20 en 35 jaar de chatclient van Microsoft en ligt dit percentage bij gebruikers tussen de 35 en 49 jaar op 40 procent.

In deze cijfers heeft Microsoft overigens de mensen die MSN op het werk gebruiken buiten beschouwing gelaten. Uit het onderzoek blijkt dat 10 procent van de bedrijven zijn werknemers bewust toegang geeft tot MSN.

Veel werknemers installeren volgens Van der Meer de chatsoftware zelfstandig of gebruiken de webversie van MSN. "Gebruikers hebben overduidelijk behoefte aan instant messaging op de werkplek", aldus Van der Meer.

"Veel it-afdelingen zien MSN als gevaarlijk. E-mail werd ooit ook als gevaarlijk beschouwd maar is nu niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Het beeld van instant messaging moet veranderen."