De A2000 GebruikersVereniging Kabelinternetters (AGVK) vindt dat oude klanten van A2000 de dupe zijn van de gedwongen migratie naar Chello. UPC – sinds deze zomer eigenaar van A2000 – wil de internetklanten onder te brengen bij haar nieuwe dienst.

Komende week verstuurt UPC een brief naar al deze klanten met tekst en uitleg, de migratie moet twee weken hierna worden voltooid. Klanten van A2000 die nog niet de stap naar Chello hebben gemaakt, kregen echter onlangs al een schrijven met als aanhef 'Geachte Chello-klant'. Dit heeft voor veel verontwaardiging gezorgd bij AGVK, die stelt dat de communicatie met UPC te wensen over laat.

UPC-woordvoerder Joe Simmons bestrijdt dit, maar geeft toe dat het versturen van de brief niet de bedoeling was. Ongeveer 12.000 A2000-klanten hebben deze ten onrechte ontvangen. UPC en AGVK verschillen inderdaad van mening over de inhoud van de term communicatie, zegt Simmons. "Goede communicatie wil bij ons niet zeggen dat gebruikers mogen meebeslissen over zaken die met de migratie hebben te maken. AGVK vindt dat wel."

Andere punten van zorg voor AGVK zijn de snelheden waarmee gesurft kan worden en nieuwe e-mailadressen. De nieuwe Chello-adressen zouden niet herkenbaar genoeg zijn. Gebruikers hebben geen zeggenschap over de vorm van het adres. Overigens blijven volgens Simmons de twee verschillende adressen gewoon naast elkaar bestaan.

In de A2000-tijd maakte men nog reclame met een upstream-snelheid van 256 kbps. Chello zal niet meer adverteren met surfsnelheden. In een gesprek met de gebruikersgroep heeft UPC echter duidelijk gemaakt dat de upstream-snelheid verlaagd wordt naar 128 kbps. AGVK is het hiermee niet eens.

De gebruikersgroep ziet niet alleen maar kommer en kwel. Zo hoeven A2000 Power-abonnees (onbeperkt surfen) de eerste drie maanden na de omzetting naar een Chello-abonnement in plaats van 89 slechts 69 gulden te betalen.