"Het was al weken een 'ramp' mail binnen te halen bij A2000, nu ongeveer twee maanden, maar sinds ze met een 'nieuwe' mailserver bezig zijn is de ramp alleen maar groter geworden, al ruim één week dus,"schrijft Donald Stroomberg.

Vrijwel alle A2000 klanten die de redactie e-mailden – via een account bij Hotmail of LycosMail – zeggen dat ze de gehele vorige week geen e-mail hebben kunnen versturen of ontvangen. Ook maandagochtend nog was het een en al ellende. A2000-woordvoerster Wijkniet stelt dat vandaag iedereen absoluut weer gewoon kan e-mailen. Enkele schrijvers deden tests waarbij ze elektronische post naar zichzelf stuurden.

Post verdwijnt

"Heb mezelf een mail gestuurd kreeg deze de volgende morgen terug met de melding 'This Message was undeliverable due to the following reason: The following destination addresses were unknown (please check the addresses and re-mail the message): SMTP [email protected]" Een standaard foutmelding, ware het niet dat het genoemde e-mailadres niet het adres is waar het mailtje heen werd gezonden, zo meldt Frank Ho.

Het voorgaande voorbeeld zou betekenen dat het bericht dat Ho verzond in het niets is verdwenen. De verzender krijgt wel een foutmelding, maar met een vreemd adres en kan er dus vanuit gaan het originele bericht gewoon is aangekomen. Dat was echter niet het geval. Andere klagers deden soortgelijke tests en kregen bericht noch foutmelding. Volgens Wijkniet zou dat betekenen dat het bericht in de wachtrij van nog te bezorgen berichten staat.

20.000 of 300.000 berichten?

Deze 'mailqueue' is, zo claimt Wijkniet, de oorzaak dat nu nog 'af en toe' de servers een 'beetje overbelast zijn'. Wijkniet zei vrijdag dat er ongeveer 20.0000 berichten zijn die nog bezorgd moeten worden. Vrij weinig als het gaat om ongeveer tienduizend abonnees, die dagenlang geen post hebben gehad. Kabelinternetters, meestal zogenoemde 'heavy-users', krijgen zeker vijf e-mailtjes per dag. Volgens een medewerker van de A2000 helpdesk gaat het dan ook om 100.000 tot 300.000 berichten die nog over de mailboxen van abonnees verspreid moeten worden.

Veel klagers hebben het gevoel dat ze in de maling worden genomen door de helpdeskmedewerkers. Steeds wordt een ander verhaal verteld, zoals ook de woordvoerster en de helpdeskmedewerker kennelijk over verschillende informatie beschikken. De technische man achter de telefoon weet te melden dat de grote storingen veroorzaakt zijn door 'kinderziektes in de nieuwe Netscape mailservers'. Dat verhaal is nieuw voor de pr-vrouw van A2000. "Het is soms gewoon heel druk."

Schadevergoeding

Enkele abonnees laten weten dat ze A2000 zullen vragen om schadevergoeding. De helpdeskmedewerker zegt dat alle aanvragen in behandeling worden genomen en dat 'er niet moeilijk wordt gedaan'. "Waarschijnlijk geven we wel een maand gratis." Wijkniet zegt dat er niets gebeurt met verzoeken om schadevergoeding. "We nemen ze wel aan maar we doen er voorlopig niets mee."

Kabelabonnee Harm Selling schrijft: "Ik zal niet rusten voor A2000 me in het openbaar excuses heeft aangeboden". Volgens Wijkniet zijn 'excuses niet aan de orde'. "Wij denken niet dat we iets fout hebben gedaan. Natuurlijk zien ook wij dat er veel klachten zijn en we zullen die onderzoeken." Verhaal halen bij de balie van A2000 lijkt ook vruchteloos, een WebWereld-lezer schreef dat hij werd weggeblaft met de woorden: "Sodemieter op. Er is niks mis met onze service".