Vorig jaar ging de aandacht op de LinuxExpo nog voornamelijk uit naar de verkoop van bedrijfssystemen die voorzien zijn van Linux. De verkoop van die servers waarop Linux draait, groeit sterk. Vandaar dat bedrijven als IBM, HP en Red Hat hun aandacht steeds meer vestigen op het leveren van (op maat gemaakte) toepassingen die specifiek gericht zijn op grote bedrijven. Daarbij richten ze zich met name op bedrijven die afstappen van het Unix- of Windowsplatform. Zo maken onder merer IBM, Hewlett-Packard en Red Hat bij de opening van de Linux Expo in New York vanaf vandaag de details bekend van hun nieuwe strategie├źn. HP komt met een specifiek prijsbeleid waarbij de gebruiker van bepaalde Linux-software voor het gebruik gaat betalen. Dit systeem komt in de plaats van een standaardbedrag. Volgens Mike Balma, een Linux-expert bij HP, gaat dit het nieuwe prijsbeleid worden van HP op de lange termijn. IBM maakte vorige week al bekend dat het in maart met een mainframe op de markt komt die alleen Linux draait. Dit mainframe heeft vier processors en gaat zo'n 400.000 dollar kosten. De systemen zullen uitgerust worden met Red Hat, SuSE of TurboLinux. Red Hat is van plan uitgebreidere diensten aan de klanten aan te bieden. Daaronder behoren onder meer extra veiligheidsmaatregelen en specifieke ondersteuning van programma's voor grote bedrijven. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal Linux-bedrijven op de Expo met ruim 50 deelnemers afgenomen tot 150 standhouders. Het aantal bezoekers zal naar verwachting ook afnemen. Waren dat er vorig jaar nog ruim 25.000, dit jaar zullen er zo'n 19.000 zijn.