Ongeveer 37 procent van de IT-managers noemde IT service management als belangrijkste aandachtspunt voor de komende tijd. Applicaties scoorden met 32 procent tweede op de prioriteitenlijst. Op enige afstand volgden onderwerpen als IT-infrastructuur (18 procent), telecommunicatie en security (beide 6 procent). Aan het onderzoek werkten meer dan honderd IT-managers uit verschillende bedrijfstakken mee.

Niet alleen scoort IT service management het hoogst op de prioriteitenlijst van de Nederlandse IT-managers, maar volgens 22 procent van hen neemt het belang van IT service management de komende jaren nog flink toe. Dat geldt vooral voor IT-managers in de zorg en in industriële bedrijven, waar een flinke professionaliseringsslag aan de gang is. De zakelijke en financiële dienstverlening waren al langer overtuigd van het belang van IT service management. Onderwerpen die binnen het domein van IT service management de hoogste prioriteit krijgen zijn: invoering en optimalisering van service level agreements (SLA's), self-service, invoering, vervanging en/of optimalisering van (nieuwe) ITIL-componenten, werving van IT-service managers en de outsourcing van IT service management.

In het onderzoek werden ook vragen gesteld over het gebruik van ITIL. Van de ondervraagde IT-managers gaf 76 procent aan dat ITIL door hun organisatie geadopteerd is. Bij de meeste bedrijven zijn alleen de meest fundamentele componenten als incident management en change management geïmplementeerd. ITIL is vooral ingeburgerd bij grote organisaties en in de publieke sector (overheid, zorg en onderwijs).

Bron: Techworld