De problemen met de MSN Messenger begonnen op dinsdag en bereikten hun hoogtepunt op woensdag toen de dienst er wereldwijd helemaal uitlag. Op donderdag kwam de service weer in de lucht, al waren er nog de nodige problemen. Zo waren veel gebruikers opeens hun contactlijst kwijt en konden anderen nog steeds geen gebruik maken van de dienst. Ook op vrijdag en zaterdagochtend konden verscheidene gebruikers van de populaire instant messaging dienst niet inloggen, zo meldden zij aan WebWereld. "Ik kan me nog steeds niet aanmelden. Dit duurt wel erg lang", aldus Hannie Dorsman. "Eerst verdween alleen mijn contactlijst als ik naar MSN ging, maar nu kom ik helemaal niet binnen. En dat is voor mij een regelrechte ramp", aldus Joke van Dongen. Gebruikers hebben ook forse kritiek op de voorlichting van Microsoft, of vooral het gebrek daaraan. "Waarom wordt hierover niets vermeld op de site van MSN of Hotmail", zo vraagt Peter zich af. "Slechte zaak van Microsoft", voegt hij eraan toe. Over de oorzaak van de problemen is Microsoft vaag. Tegenover WebWereld verklaarde marketingmanager Annebelle van der Kloet donderdag dat de zogeheten buddylist-server, waar de contactlijsten van gebruikers zijn opgeslagen, verantwoordelijk was. Sarah Lefko, product manager voor de MSN Messenger, schreef de problemen tegenover diverse Engelstalige publicaties toe aan een `hardwareprobleem'. De problemen komen Microsoft slecht uit. Zo is het de vraag wat het uitvallen van de MSN Messenger betekent voor de ambitieuze plannen die Microsoft heeft om via de .Net-dienst allerlei software via internet aan te bieden. Gebruikers van deze betaalde dienst zullen het niet accepteren als deze dienst onbereikbaar is. Het is bovendien niet voor het eerst dat een Microsoft-dienst die via internet wordt aangeboden, met problemen te kampen heeft. Eerder dit jaar was de webmaildienst Hotmail onbereikbaar, omdat er een probleem was met de zogeheten Domain Name System servers.