Duizenden Ziggo-abonees in Veghel zijn verstoken van internet, telefoon en tv doordat bij graafwerkzaamheden een glasvezelkabel is gebroken.

Volgens een woordvoerder van Ziggo is niet heel Veghel getroffen. Sinds gistermiddag zijn ongeveer 3.000 abonnees verstoken van internet, telefonie en televisie. "Bij werkzaamheden aan de weg heeft een aannemer een van onze glasvezelkabels kapot getrokken", legt de woordvoerder uit. De kabel zit vrij hoog in de hierachie van het netwerk zodat relatief veel huishoudens last hebben van het euvel.

Omleiding

Gisteravond was het mogelijk om het verkeer om te leiden zodat de bewoners van Veghel wel voetbal konden kijken. Het omleiden van internet en telefonie was niet mogelijk. "Er moet negentig meter glasvezel vernieuwd worden", aldus de zegsman. "Daar zijn we vanochtend mee begonnen. Toen bleek dat we andere dingen moesten uitschakelen. Daardoor hadden in een keer zo'n 5.500 abonnees hier last van." Om de negentig meter kabel te vernieuwen was het nodig om andere aansluitingen tijdelijk van het netwerk te halen.

Volgens de kabelaar zou het probleem om 12 uur opgelost zijn. Dit is nog niet het geval. Wanneer de Veghelse bevolking weer kan surfen is onbekend.

Update: 14.30 uur: Ziggo meldt dat inmiddels tachtig procent weer is aangesloten. De resterend twintig procent moet voor het einde van de middag weer online zijn.