Online gamen staat volgens veel analisten nog in de kinderschoenen, maar is wel een enorme groeimarkt. IDC verwacht dat in 2005 10 miljoen huishoudens via en op internet spelen. Het online gamen wordt volgens USA Today bedreigd door een schrikbarende toename van het aantal cheaters. Zowel games die via internet worden gespeeld als de echte online games (MMOG's) zijn het doelwit van een groeiende groep onsportievelingen. Het meest bekend zijn de hacks die worden gebruikt in first-person shooters, die variëren van de bekende aimbot tot het kijken en schieten door muren. Ontwikkelaars werken hard om via updates en patches, de valsspelers buiten te houden. Punkbuster is een bekend pakket om cheaters van servers te weren. De makers zijn in een constant gevecht om de spellen, die gebruik maken van Punkbuster, cheatvrij te houden. De problemen bij de Massive Online Games zijn nog een stuk groter. Zo is het sport voor sommige mensen om gebruikersnamen en wachtwoorden te kapen, zodat ze hun account kunnen (mis)bruiken en virtuele bezittingen kunnen stelen. Andere gamers maken gebruik van scripts waarmee voorwerpen en geld kunnen worden gedupliceerd. Dat laatste heeft een grotere invloed dan je op eerste gezicht zal denken. Zo is het geld in de virtuele wereld van Everquest een stuk minder waard geworden door deze praktijken, wat het spel voor beginnende spelers er niet echt makkelijker op maakt. Iedereen beseft dat het gebruik van cheats nooit helemaal uitgebannen kan worden, maar als de trend niet wordt doorbroken, kan online gamen wel minder aantrekkelijk worden voor groep mensen die online gamen nog niet hebben ontdekt.