Dat blijkt uit de eerste Thuiswinkel Markt Monitor van 2004. Dit is het halfjaarlijkse onderzoek dat wordt uitgevoerd door bureau Blauw Research in opdracht van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org. In totaal hebben 3,4 miljoen Nederlanders in de maanden januari tot en met juni iets online gekocht. Dat is een stijging van 21 procent vergeleken met een jaar eerder (2,8 miljoen). De omzet van de online aankopen steeg in een jaar tijd met 35 procent tot 775 miljoen euro. Volgens de Thuiswinkel.org vindt er een verschuiving plaats van de fysieke winkel naar het winkelen op internet. In tegenstelling tot de groei van de online bestedingen met 35 procent, is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de omzet van de detailhandel als geheel juist met 3 procent afgenomen.

Verrast

Wijnand Jongen, directeur van de Thuiswinkel.org, is `aangenaam verrast' door de groeicijfers. Volgens hem zijn er diverse redenen die deze groei verklaren. Zo is het aantal internetters dat voor het eerst iets online koopt, de zogenaamde first timers, in een jaar tijd meer dan verdubbeld van 300.000 in 2003 tot 700.000 in het afgelopen halfjaar. De opkomst van het online winkelen wordt onder meer aangewakkerd door elektronische marktplaatsen zoals Ebay.nl en Marktplaats.nl, aldus Jongen. "Online consumenten kopen steeds meer en vaker via internet gemotiveerd door het gemak, het toenemende aanbod en het goed kunnen vergelijken van producten en diensten", bevestigt Frank Sibbel van Blauw Research.

Bedrag

Verder neemt het consumentenvertrouwen toe en zijn de bestedingen per consument gestegen. Het gemiddelde bedrag dat in de eerste zes maanden door online consumenten is uitgegeven, bedraagt 227 euro. Dat is 11 procent meer dan in het eerste halfjaar jaar van 2003. Vooral reizen en elektronica zijn favoriet bij internetters. Volgens de Thuiswinkel.org bestellen steeds meer Nederlanders iets online in plaats van via de traditionele thuiswinkeliers. De organisatie houdt vast aan haar eerdere omzetverwachting voor dit jaar. De Thuiswinkel.org rekent dit jaar op een omzetstijging van 25 procent ten opzichte van 2003. Een onderzoek van het Belgische InSites Consulting toonde maandag al aan dat de online bestedingen van de Nederlanders met ongeveer 30 procent zijn gestegen. De Thuiswinkel Markt Monitor wordt tot stand gebracht met cijfers van de circa 180 leden van de branchevereniging en de resultaten van een online en telefonisch consumentenonderzoek onder duizend Nederlanders.