KPN en ABN AMRO zijn tot de conclusie gekomen dat de specifieke dienstverlening die zij voor ogen hadden (het aanbieden van online producten en diensten van verschillende partijen) 'niet snel genoeg kan voldoen aan de rentabiliteitseisen', zo schrijven de twee partijen in een persverklaring. Vorig jaar in de zomer kondigden KPN en ABN AMRO de oprichting van Money Planet aan. Deze joint venture zou dit jaar met haar online diensten beginnen in Nederland, België en Duitsland. In Nederland zou Money Planet een van de channels worden van Planet Internet. De bedoeling was dat de twee partijen in totaal 200 miljoen euro in Money Planet zouden steken. Zover is het niet gekomen, zo zegt Michel Hueber, woordvoerder van KPN. Er zouden 'enkele miljoenen' in het project zijn gestoken, voornamelijk aan personeelskosten. Er vallen geen ontslagen; menen keren gewoon terug naar de moederbedrijven. Verder zijn de contracten met enkele freelancers opgezegd. Volgens de partijen is het uitgebreide pakket aan diensten dat hen voor ogen stond niet renderend, gezien de inmiddels traditionele 'gewijzigde omstandigheden in de markt'. Hueber stelt dat KPN een site met financiële dienstverlening nog steeds ziet zitten. "Over de exacte invulling van een dergelijke site moeten we nog een positie innemen. Het zal in ieder geval minder grootschalig zijn." Of ABN AMRO ook hier van de partij zal zijn, is nog niet duidelijk. Jobpilot
Kleine pleister op de wonde voor Planet Internet – dochter van KPN - is dat er wel een ander kanaal aan de site wordt toegevoegd. In samenwerking met Jobpilot introduceert Planet namelijk een carrièredienst. De bezoekers van Planet krijgen direct toegang tot de meer dan 145.000 vacatures en de andere diensten van Jobpilot. Jobpilot krijgt met de deal naar eigen zeggen toegang tot de top 4 van best bezochte carrièresites in Nederland. Jobpilot Europa denkt in het laatste kwartaal van dit jaar winstgevend te zijn.

Eerdere relevante berichten:
ABN AMRO en KPN samen in Money Planet (18 juli 2000)