Volgens een woordvoerder gaat het om een serie die door de fabrikant met een productiefout is geleverd. In deze serie werkt het display niet goed, waardoor niet alle (essentiële) informatie door de klant was af te lezen. Het is niet bekend om hoeveel e-dentifiers het gaat. "Dat hebben we niet bijgehouden, maar het gaat niet om enorme aantallen", aldus de woordvoerder. Klanten die een gebrekkig functionerende e-dentifier hebben, krijgen een nieuw exemplaar. Het apparaat wordt gebruik om een toegangscode te genereren voor het internet-bankieren. De gebruiker stopt zijn pasje in het apparaat, waarna de code op het schermpje verschijnt. Met de code kan hij vervolgens inloggen op de site. Dit betekent dat de sinds maart van dit jaar operationele dienst – in tegenstelling tot voorganger Homenet – niet meer plaatsafhankelijk is zodat klanten bijvoorbeeld ook vanuit internetcafés kunnen bankieren. ABN Amro heeft inmiddels 250.000 klanten die in totaal via internet 60.000 transacties per week verrichten. De dienst is gratis. Een lezer van WebWereld – Linux-specialist Bram Heerink - noemt de dienst `helemaal klote'. "Op zich is het een hele verbetering ten opzichte van Homenet, ware het niet dat het totaal niet functioneert", zo zegt Heerink. "In vijf weken heb ik drie van die apparaatjes versleten. Eentje had een kapot display, de andere bliezen zichzelf spontaan op." Maar dat is nog niet alles, zegt Heerink. "De server ligt er vaak uit, die lijkt niet stabiel te zijn. Bovendien wordt de versleutelde verbinding vaak niet tot stand gebracht. De route van mijn provider naar ABN Amro lijkt te lang te zijn. Kortom: ik zit helemaal klem en heb geen inzicht in mijn financiën meer." Internetbankierende klanten van ABN Amro krijgen nog maar één afschrift per maand in hun ouderwetse brievenbus. Bij de bank is niets bekend over de door Heerink gesignaleerde problemen. "Natuurlijk hebben ook wij te maken gehad met aanloopproblemen, maar nu krijgen we weinig klachten meer."