Volgens Chris Vogelzang, directielid van ABN AMRO Nederland, is stemverificatie 'snel, gemakkelijk en bovenal veilig'. De stemverificatie kan gebruikt worden als klanten bellen voor saldo-informatie, overboekingen en beleggingen.

"Klanten laten hun stem verifiëren door hun rekeningnummer uit te spreken en door antwoord te geven een geheime vraag. Daarna kunnen ze aangeven naar welke afdeling ze doorverbonden willen worden", legt ABN AMRO-woordvoerster Brigitte Seegers uit. "Aan de telefonische dienstverlening verandert niets, maar klanten hoeven nu niet meer eerst hun rekeningnummer en pincode in te toetsen of door een keuzemenu te navigeren."

Een computer verifieert de stem op basis van meer dan 100 biometrische kenmerken, zoals toonhoogte, frequentie en zacht-hard gehemelte. Aan de introductie van de dienst is een uitgebreide testperiode vooraf gegaan, met 1450 proefpersonen en 25.000 telefoontjes. Onder de proefpersonen bevonden zich ook tweelingen en mensen die last hadden van een verkoudheid.

Een eerste groep klanten maakt inmiddels gebruik van het systeem. In 2007 wil de bank het product volledig uitrollen.