Aan het einde van het derde kwartaal moeten de 4,5 miljoen Nederlandse klanten al hun bankzaken via internet kunnen afhandelen, zo maakte bestuursvoorzitter Kalff bekend. Het web wordt hiermee een 'volwaardig geïntegreerd additioneel kanaal' naast de kantoren en het callcenter. Om dit te verwezenlijken steekt ABN Amro de komende jaren 1,8 miljard euro (bijna 4 miljard gulden) in haar internetactiviteiten. De bank ziet zich genoodzaakt tot grote investeringen omdat anders een achterstand in Europa wordt gevreesd. Na Amerika neemt de online financiële handel ook in Europa een grote vlucht. Eerder deze week werd bekend dat de Deutsche Bank jaarlijks ongeveer 1 miljard mark in internet gaat investeren. Ook gaat de bank samenwerken met AOL Europe en SAP voor online bankzaken. ABN Amro heeft tot nu toe al flink geïnvesteerd in vooral de veiligheid van internettransacties. Dit moet zich dit jaar gaan vertalen in het aanbieden van een compleet dienstenpakket, dus niet alleen online bankieren, maar ook het handelen in aandelen op alle Europese beursen. Op dit moment bankieren meer dan 500.000 particuliere klanten via elektronische kanalen met ABN Amro, voornamelijk op het gebied van beleggen en betalingsverkeer. De bank verwacht - gezien de snelle acceptatie van webbankieren - een explosieve groei van het aantal online klanten in geheel Europa.