"Tweederde van onze klanten maakt gebruik van internetbankieren en de waardering is ook goed. Daaruit blijkt dat internet enorm gezichtsbepalend is voor je financiële dienstverlening", licht Max Mouwen, hoofd Interactive Banking van ABN Amro toe in een interview met Webwereld.

ABN Amro constateert een behoeft bij internetgebruikers aan meer interactieve mogelijkheden. Mouwen: "We zien heel veel trends om ons heen op het gebied van internet en technologie en zijn daarom een jaar geleden begonnen met een plan voor een redesign van de website. Door veel gebruik te maken van ajax-technologie neemt de rijkheid aan klantervaring flink toe."

Persoonlijke pagina

Spil in de veranderingen op de website van de bank, vormt de gepersonaliseerde pagina die ingelogde klanten te zien krijgen. "Alle klanten gaan de komende periode zowel voor- als achter de login een nieuw jasje ervaren", aldus Mouwen. "Volgens mij zijn wij de eerste fincanciele dienstverlener die in een beveiligde omgeving een pagina biedt die alle klanten geheel naar eigen inzicht kunnen samenstellen."

De persoonlijke pagina werkt net zoals de persoonlijke pagina van Google: iGoogle. Je kunt 'blokken' verslepen, minimaliseren en verwijderen. Ook is altijd de mogelijkheid om terug te keren naar de standaard-opmaak.

De nieuwe website wordt vanaf eind september in fases ingevoerd. "We brengen vanaf dinsdag onze klanten op de hoogte van de wijzigingen en eind september starten we met de lancering van de nieuwe website. We passen eerst het gedeelte achter de login aan en vanaf eind oktober pakken we het gedeelte voor de login aan en beginnen we met het uitrollen van de persoonlijke pagina's. Dat proces is eind december afgerond", aldus Mouwen.

Drempels vrij

Naast de persoonlijke pagina zijn er volgens Mouwen nog een aantal zaken verbeterd, zoals de navigatie. Bovendien zou er nog meer aandacht besteed zijn aan het 'drempels vrij' maken van de site. "Verder blijven dezelfde besturingssystemen en browsers ondersteund. Er is nog een klein issue voor Safari-gebruikers, maar ook dat zullen we de komende weken wegwerken", licht Mouwen toe.

Tenslotte wil de bank op de openbare gedeeltes van de site meer gebruikmaken van video, onder andere om klanten op bepaalde diensten te wijzen. "De klant multimedialiseert en daarom gaan wij op de internetsite behalve via tekst en beeld ook meer via video communiceren."