De invoering van een nieuw factureringssysteem is achteraf bezien niet helemaal vlekkeloos verlopen, erkent Doke Pelleboer, algemeen directeur van XS4ALL, tegenover WebWereld. Door een fout in de software kon XS4ALL niet zien of een automatische incasso daadwerkelijk was geïncasseerd. De provider is nu druk doende abonnees aan te schrijven waarvan blijkt dat zij nog openstaande rekeningen hebben. In diverse nieuwsgroepen, waaronder xs4all.adsl en xs4all.general, reageren abonnees hoogst verbaasd op de herinnering. De bedragen variëren van enkele tientjes tot vele honderden euro's. Sommige rekeningen zouden zelfs al meer dan een jaar openstaan. "Krijg ik vandaag dus tien 'herinneringen' op de deurmat dat XS4ALL er van januari tot september 2003 niet in geslaagd is het geld automatisch af te schrijven. Lijkt me heel sterk dat dit tien maanden achter elkaar niet lukt zonder dat ik afgesloten word", klaagt een gebruiker met de naam `Dracha'.

Problemen

"Wij hebben al minstens een halfjaar grote problemen met de XS4ALL facturen", schrijft ene Henk de Jong. "Je wil niet weten wat er allemaal is misgegaan en nog steeds mis gaat. Wanhopig worden we er van. Ik kan niet anders dan beamen dat XS4ALL een zootje van zijn financiële administratie heeft gemaakt."

Automatische incasso's

Pelleboer snapt de verbaasde reacties, maar vindt wel dat klanten moeten betalen voor genoten diensten. "We hebben echter helaas pas laat gemerkt dat een bankweigering bij bijvoorbeeld onvoldoende saldo niet zichtbaar werd in het systeem." "Dit wordt nu verholpen, waardoor mensen worden geconfronteerd met achterstallige rekening. Dit is uiteraard niet leuk, maar we gaan wel coulant om met mensen die grotere bedragen niet in een keer kunnen betalen. Met deze mensen treffen wij een betalingsregeling. Dit geldt zowel voor consumenten als zakelijke klanten."