SaaS heeft zich in de laatste jaren ontwikkeld tot een serieuze optie voor het bedrijfsleven. Van klein tot groot kunnen de ondernemingen in veel gevallen flink besparen op de kosten van ICT, door software niet zelf te kosten en te hosten, maar ze te huren van een dienstverlener.

Acht punten van weerstand

Maar Forrester ontdekte uit eigen onderzoek onder Amerikaanse en Europese IT-beslissers dat de dienstverlening niet kan rekenen op absolute dominantie. Er zijn nogal wat bedrijven die er bewust voor kiezen niet voor een SaaS-strategie te gaan. Eind 2007 had 16 procent van de ondervraagden de softwaredienst in gebruik, terwijl 46 procent verklaarde geïnteresseerd te zijn. Toch ziet 37 procent teveel risico's en bedankt voor de eer.

De weerstand spitst zich toe op acht centrale punten:

66% van de potentiële gebruikers vreest problemen rond de integratie van de SaaS-dienst

61% is bang om tegen een hogere Total Cost of Ownership aan te kijken

55% voorziet problemen met beperkingen om de dienst naar wens te kunnen aanpassen

50% heeft twijfels over het niveau van beveiliging

42% denkt een oplossing op maat nodig te hebben, die naar men vreest geen SaaS-leverancier zal kunnen leveren

39% wordt afgeschrikt door complexiteit van het afrekenmodel

39% vreest problemen door uitval van de toepassing

34% zit vast aan de huidige leverancier en kan niet wisselen

Levendige markt

De opstellers wijzen ook op de dynamiek in de markt, waarbij veel jonge dienstverleners zich aanbieden. "Er zijn ontelbare startups, overnames en zelfs teloorgangen onder de aanbieders in het SaaS-speelveld", schrijven de marktonderzoekers Liz Herbert en Bill Martorelli in hun rapport. "Veel van de afnemers besluiten te investeren in hun aanbieder van huursoftware. Twijfels hebben alle bedrijven vooral als er geen exit-strategie is, zoals een oplossing op locatie waarop ze kunnen terugvallen."

De onderzoekers hebben twee belangrijke aanbevelingen voor ondernemingen, die wel een SaaS-strategie willen voeren. Zo is het verstandig om vooraf goed onderzoek te doen om te voorkomen dat het bedrijf een kat in de zak koopt. Ook is het zaak een goede planning te voeren rond de implementatie. Daarom pleiten ze voor voldoende ondersteunende documentatie om helder te krijgen welke stappen gezet moeten worden.