Ontwikkelaar is het Britse Computer Artworks, dat vooral bekend is van de driedimensionale strategische actiegame Evolva. Met The Thing, scoorde de befaamde horror-regisseur John Carpenter in 1982 zijn derde grote griezelhit. Het was overigens een remake van The Thing From Another World uit 1951, waarin de latere Gunsmoke-ster James Arness de titelrol speelde. Het gegeven van The Thing lijkt zich prima te lenen voor een gameversie. Dat vindt William Latham van ontwikkelaar Computer Artworks blijkbaar ook. In het begeleidende persbericht is hij in ieder geval dolenthousiast en klinkt hij als de trailer van een vijftig jaar oude B-film: 'Weg met Alien, weg met Predator. Hier is The Thing en het is de gemeenste, intelligentste en meest angstaanjagende tegenstander die je ooit bent tegengekomen!' Het verhaal van de film gaat over een groep wetenschappers die in de Antarctische sneeuw een buitenaards monster ontdekt. De game die er nu op wordt gebaseerd, is eigenlijk een vervolg want Computer Artworks gaat volgens eigen zeggen verder waar de film twintig jaar geleden ophield. Dat geldt ook voor het technologische aspect. De primitieve computeranimaties uit 1982 zijn immers niet te vergelijken met de gedetailleerde 3D-graphics die de Britse ontwikkelaar er tegenaan kan gooien. Overigens heeft de studio al ervaring met de filmwereld, want de Londenaren werkten mee aan de rolprent Hackers en maakten ook het Digital Theatre-introfilmpje dat in bioscopen aan sommige films vooraf gaat. Behalve van mooie plaatjes moet The Thing het volgens de makers ook hebben van een geavanceerde kunstmatige intelligentie en een veelomvattende gameplay. De actiegame krijgt bovendien een gloednieuwe engine, die door Computer Artworks zelf is ontwikkeld. Die is geschikt voor zo ongeveer alle platformen en daarom verschijnt The Thing begin 2002 zowel op de PlayStation 2 als op de Xbox, de PC, de GameCube en de GameBoy Advance. Uitgever van de game is Konami, terwijl Universal Interactive het geheel produceert.