Het Amerikaanse RetailMeNot - tot voor kort bekend als WhaleShark Media - heeft kortingsbonnenwebsite Actiepagina.nl overgenomen. De Nederlandse site begon in 2005 als privéproject van Maurice Buijs als pionier op kortingsgebied en is in acht jaar uitgegroeid tot een bedrijf met 8 werknemers.

De deal is vorige week al beklonken en levert ActiePagina.nl naar verluidt een kleine 10 miljoen dollar op, een bedrag dat overigens niet bevestigd mag worden door Buijs vanwege contractuele verplichtingen.

450 miljoen bezoekers

RetailMeNot staat bekend als marktleider voor online kortingsbonnen (coupons) en deals. De website is een grote concurrent van Groupon en richt zich traditioneel meer op partnerschappen met grote bedrijven. RetailMeNot had vorig jaar ruim 450 miljoen bezoekers en nam onlangs ook websites in Groot-Brittannië (VoucherCodes.co.uk), Duitsland (Deal.com) en Frankrijk (Poulpeo.com) over.

Oprichter Buijs is verheugd met de deal. “Ik ben sinds 2005 bezig met dit project, eigenlijk in eerste instantie omdat vrienden erom vroegen. Dat dan het bedrijf dat je uiteindelijk als voorbeeld bent gaan zien, en die ver voorloopt in de markt, jou uiteindelijk overneemt is bijzonder", aldus Buijs die aanblijft als directeur van de Nederlandse tak van RetailMeNot.

Transparant en simpel

De oprichter meent dat de eenvoud van Actiepagina.nl heeft geleid tot het succes. Buijs: “Het is van het begin af aan een transparante en simpele websitestructuur geweest, waar mensen online kunnen zoeken naar aanbiedingen. Uiteindelijk ben ik zelf benaderd door een grote partij als Dell. Daar zijn steeds meer grote spelers bijgekomen."

Buijs neemt voorlopig nog geen afscheid van zijn bedrijf. “Ik ben nog lang niet klaar hiermee. Het is een markt die ik ondanks de overname nog niet wil loslaten. In mijn rol als General Manager The Netherlands blijf ik direct verantwoordelijk voor de Nederlandse activiteiten."