Klanten die zich nog op het oude Freehosting-platform bevinden, worden regelmatig geconfronteerd met e-mailstoringen. De problemen doen zich met name in het weekend voor. Volgens Arjan de Jong van Active 24 worden de problemen veroorzaakt door overbelasting van de mailservers waarop de oude Freehosting-accounts draaien. "De systemen hebben veel last van spam, waardoor ze snel vollopen. Daarnaast gaan mensen na de vakantie weer meer mailen, waardoor ook extra belasting ontstaat."

De Jong zegt dat de problemen verholpen zijn als de migratie van de Freehosting-klanten naar het nieuwe platform is afgerond. Binnenkort wordt gestart met de migratie, waarbij zware mailgebruikers voorrang krijgen om het oude systeem te ontlasten, aldus De Jong.

Volgens De Jong kan het zijn dat de mailproblemen zich in het weekend vaker voordoen. "De bezetting is in het weekend minder dan door de week, waardoor de problemen wellicht minder snel opgelost kunnen worden."

Er maken 'enkele tienduizenden' Active24-klanten gebruik van het oude Freehosting-platform, aldus De Jong. Deze groep ondervindt al langer problemen. Zo konden ze in augustus niet bij de online configuratie van hun account, waardoor ze onder andere hun mailinstellingen niet konden wijzigen. De migratie naar het nieuwe platform moet volgens de zegsman binnen enkele maanden zijn afgerond.

Freehosting werd in 2001 overgenomen door Active24-dochter Ladot, nadat het in financiële problemen was geraakt. De provider verwierf eerder grote bekendheid door een stunt met gratis hosting voor particulieren.