Volgens een rapport van onderzoeksbureau ClarityRay blokkeert momenteel 8,4 procent van alle Nederlandse internetters online advertenties. Daarnaast meldt het bureau dat ad-blockers momenteel de meest populaire extensions zijn bij zowel Chrome als Firefox.

Europeanen hekel aan ads

Wereldwijd gezien hoort Nederland bij het gemiddelde. Dat ligt in Europa en de Verenigde Staten samen op 9,3 procent. Met name internetters in Oostenrijk (22,5 procent), Hongarije (21,5) en Duitsland (19,4) filteren in groten getale de advertenties rondom content weg. ClarityRay zegt dat het voor het berekenen van deze cijfers maandenlang live heeft meegekeken bij uitgevers in Europa en de Verenigde Staten.

Qua besturingssystemen blijkt daaruit dat vooral Linux-gebruikers geen liefhebbers zijn van online advertenties. Bijna een derde (29 procent) gebruikt ad-blockers. Dat aantal ligt lager bij gebruikers van Apple (12,6) en zeker Windows (9,3). Op de mobiele platformen Android en iOS wordt nog nauwelijks gebruik gemaakt van ad-blocking.

Discussie laait weer op

Ad-blocking is volgens ClarityRay een serieus probleem aan het worden voor online uitgevers. Het bureau levert zelf software waarmee ad-blocking kan worden omzeild en heeft daar volgens TechCrunch een budget van een half miljoen dollar voor. “Wij vinden dat ad-blocking veel lijkt op de piraterij van MP3's voor de komst van iTunes. Ze wijzen op een geldende behoefte van consumenten, maar doen dat zakelijk gezien niet op een duurzame manier", aldus CEO Ido Yablonka tegenover die website.

De discussie rondom het gebruik van ad-blockers is in het verleden meerdere malen opgelaaid. Uitgevers kunnen zonder advertentie-inkomsten op websites niet langer gratis content aanbieden. Zeker niet wanneer deze door professionals wordt verzorgd. Daartegenover staat de groeiende irritatie bij internetters. Zij ervaren (pop-up)advertenties veelal als schreeuwerig en irritant.