Het Amsterdamse bedrijf AdFrame denkt dat het betalen voor het kijken naar banners wel degelijk toekomst heeft in Nederland, ondanks de tegenvallende berichten van gelijksoortige initiatieven in de Verenigde Staten. Daar hebben bedrijven als AllAdvantage het erg moeilijk het hoofd boven water te houden. Er gaan drie keer zoveel dollars aan betalingen uit dan dat er aan reclame-inkomsten binnenkomen. Zo was bij AllAdvantage een grote reorganisatie het gevolg en betaalt het bedrijf niet meer uit in geld, maar kunnen leden nu meedoen aan een loterij. Toch denkt AdFrame dat het in Nederland wel gaat lukken. "Wat je nu ziet is dat er door adverteerders een vermogen geïnvesteerd wordt in reclamecampagnes op het internet. En wat levert het op? Niet veel. Dat komt omdat te breed geadverteerd wordt", zegt Betty de Groot, CEO van AdFrame. 'Persoonsgegevens' is het sleutelwoord bij Banneren.nl. Wil je in aanmerking komen voor maximaal 50 gulden per maand dan moet je de nodige persoonlijke gegevens achterlaten. "Op die manier kunnen we afbakenen voor de adverteerder. Zo hebben we al gerichte reclamecampagnes van Nokia en Radio538 gehad. Er werd vier keer vaker op geklikt dan bij een gewone campagne. Dat stemt me positief voor de toekomst." Op dit moment heeft Banneren.nl 45.000 gebruikers. De Groot wil voor het eind van het jaar de 100.000 gehaald hebben. Die gebruikers krijgen een apart kader op het bureaublad dat de advertenties laat zien. Als 'dank' voor het bekijken van de reclame verdient de surfer tussen de 0,5 en 1,5 euro per uur. Sloot AdFrame in het verleden gebruikers met een vaste lijnverbinding (kabel, bedrijfsnetwerk) uit, bij Banneren.nl is die groep weer welkom. "De gebruikers zullen wel actief moeten blijven tijdens het kijken naar de reclame. Als de muis gedurende langere tijd niet bewogen wordt, stopt de reclamestroom." Het aanmelden van zoveel mogelijk vrienden tijdens het surfen voor jou geld verdienen door te surfen, heeft veel Amerikaanse versies de kop gekost. Bovendien bleken ook veel internetters trucjes toe te passen om bijvoorbeeld de muis 24 uur per dag te laten bewegen zonder fysiek aanwezig te zijn. "Wij geven eenmalig voor elk nieuw aangebracht lid vijf gulden. Daar blijft het bij. En wat die trucjes betreft, ik hoop dat onze technische dienst daar een oplossing voor heeft!"