Het gaat om een speciaal door Adobe geprepareerde Flash-speler die is geoptimaliseerd om samen met een 'traditionele' zoekrobot het web af te struinen en die Flash bestanden ook daadwerkelijk afspeelt..Op die manier wordt zoveel mogelijk informatie zoals tekst en hyperlinks geïndexeerd.

Zoekrobots blind voor Flash

Flash was tot nog toe notoir slecht indexeerbaar voor zoekmachines, omdat het niet zoals html uit gemakkelijk uit te lezen code bestaat. Je kunt Flash eerder zien als een filmpje, waar door een druk op de knop in de sitenavigatie verschillende 'scènes' zijn af te spelen. Dit maakt Flash visueel spectaculair, maar helaas zijn zoekrobots hier dus blind voor.

Sites en webapplicaties die met Flash-technologie zijn gebouwd, worden nu goeddeels door zoekmachines worden genegeerd, tot frustratie van veel site-eigenaren. Adobe benadrukt dat Flash-ontwikkelaars en webmasters niets hoeven te doen om hun Flash-content toegankelijk te maken voor de nieuwe technologie. De 'Flash-crawler' zal vanzelf langskomen.

Google werkte overigens al enige tijd aan eigen technologie om tekst en links in Flash te doorzoeken, maar is desalniettemin blij met de 'Flashrobot' van Adobe, omdat dit volgens het internetbedrijf de foutmarge sterk terugdringt. Mountain View activeert als eerste zoekbedrijf de nieuwe Flashzoeker. Yahoo volgt binnenkort.

Nog geen structuur en context

Het is nog afwachten of het initiatief van Adobe echt de 'dramatische verbeterde zoekresultaten van dynamische webcontent' biedt die het bedrijf voorspelt, zo constateert zoekblog SearchEngineLand.

Het nieuwe initiatief brengt bovendien de structuur en context van Flashssites niet automatisch in kaart. Een zoekrobot heeft deze elementen nodig om een website goed te kunnen doorgronden en indexeren.