Adobe Media Player draait op het nieuwe Adobe Integrated Runtime(AIR) platform en is een mix tussen een online applicatie en een offline applicatie, die mensen in staat stelt om eigen video's te bekijken, maar ook abonnementen te nemen op videocasts.

Om dit direct interessant te maken heeft Adobe een aantal belangrijke partners aan boord gehaald, zoals CBS, PBS, MTV Networks, Universal Music Group en Comedy Central. De video's kunnen op twee manieren worden bekeken, gestreamd vanaf de website van de producent, of lokaal, door ze te downloaden. De video's zijn te bekijken in drie resoluties 1080p, 720p en 480i, meldt CNet .

Adobe TV

Gelijk met de release van AMP heeft Adobe op haar site ook de bijbehorende catalogus online gezet, genaamd Adobe TV, die gebruikers in staat moet stellen om nieuwe video's te vinden. Gebruikers kunnen zich vervolgens abonneren op deze video's, waardoor nieuwe afleveringen automatisch getoond worden.

Adobe TV is eveneens in te stellen als tv-zender binnen AMP. Veel van de beschikbare video's zullen in eerste instantie voorzien zijn van reclame, maar Adobe is van plan om de applicatie in een later stadium zo aan te passen dat het ook mogelijk is om video's te downloaden tegen betaling. Verhuur van video zal dan ook mogelijk zijn, laat Ashley Still, woordvoerster van Adobe, weten.

Eigen content

Naast bestaande televisieprogramma's biedt Adobe ook eigen content aan via Adobe TV. Er zijn vier kanalen gelanceerd die zich respectievelijk richten op fotografen, ontwerpers, videoprofessionals en ontwikkelaars. Experts op het gebied van Adobe-software bieden via deze kanalen educatieve programma's aan op het gebied van Adobe-producten, maar ook content ter inspiratie.

Meer winst uit online diensten

Hoewel er al zeer veel mediaspelers verkrijgbaar zijn, zoals iTunes en uiteraard de Windows Media Player, is het volgens Still zeer gunstig voor het bedrijf om met een eigen mediaspeler te komen. Met AMP hoopt het bedrijf meer inkomsten te halen uit online services. De opbrengst van de advertenties in video's van Adobe TV zullen worden gedeeld met de producenten van de content.

Veel concurrentie

Hoewel Adobe met de contentpartners direct een flinke voet tussen de deur heeft, mengt het bedrijf zich in een volle markt met veel concurrentie. Zo biedt concurrent Joost (en sinds kort ook Hulu ) al enige tijd gratis content aan van professionele aanbieders in hoge beeldkwaliteit. Er zal dan ook flink wat geproduceerd moeten worden, want waar Adobe bij de lancering 'slechts' 200 video's beschikbaar had, telt Joost er inmiddels meer dan 20 duizend.

Adobe Media Player is hier te downloaden.