De heersende opvatting in Web 2.0-kringen is dat software online als een dienst beschikbaar moet zijn en zo mogelijk gratis, want gefinancierd door advertenties.

Dat model gaat misschien prima op voor nieuwe, lichte toepassingen, maar voor het zware werk, zoals Adobe's Photoshop, is dat nog een stap te ver.

Adobe CEO Bruce Chizen zei op de Web 2.0 conferentie dat voor de meeste klanten de desktop nog de ideale omgeving is voor Adobe's producten: "De desktop is een krachtige, krachtige machine om applicaties te draaien. Breedband heeft op korte termijn nog te maken met beperkingen." (Bron: Reuters)

Online levering van software als een dienst zou ook een nieuw businessmodel met zich meebrengen, waarbij advertenties voor de inkomsten zouden moeten zorgen. Chizen betwijfelt of professionals die bijvoorbeeld met Photoshop werken wel gestoord willen worden door advertenties, en niet liever zelf betalen voor een licentie.

Niettemin werkt Adobe wel aan online applicaties omdat Chizen verwacht dat het uiteindelijk die kant opgaat. Een voorbeeld daarvan is de video editing tool Premiere Express, waarmee bezoekers van MTV.com bijvoorbeeld een videoclip kunnen remixen. Ook is er een 'light' en online-versie van Photoshop in de maak.

Chizen vertelde verder dat Adobe werkt aan Voice-over-IP in Flash, waardoor de Flashplayer een volwaardige communicatie-client zou moeten worden. (Bron: Informationweek)