Adobe betaalt nog eens 600 miljoen dollar voor de overname van Neolane, een bedrijf dat een softwareplatform biedt voor het beheren van online marketingcampagnes. Adobe, traditioneel een softwaremaker die groot is geworden met zijn grafische softwarepakket Creative Suite en PDF-formaat, slaat de laatste 2 jaar een nieuwe richting in als aanbieder van digitale marketing.

In dat kader is voor honderden miljoen dollars geïnvesteerd. In 2009 betaalde Adobe 1,8 miljard dollar voor traffic-meter Omniture, terwijl in 2011 onder meer videodienst Auditude voor 120 miljoen dollar en in 2012 zoekmarketingbedrijf Efficient Frontier voor 400 miljoen dollar zijn opgekocht.

Bedrijven maken overstap niet

De overname van Neolane is gericht op de cloud. Adobe gaat het softwareplatform, dat bestaat uit een set van tools waarmee bedrijven hun digitale marketingcampagnes over verschillende platforms kunnen beheren, samenvoegen met zijn Adobe Marketing Cloud. Daarmee kunnen bedrijven een online marketingcampagne opbouwen, beheren en tracken. Adobe biedt deze dienst ook aan bij onderwijsinstellingen, voor het aantrekken van studenten.

Ook in Nederland is Adobe actief op dit gebied. Directeur Mark Phibbs, bij Adobe verantwoordelijk voor de EMEA-regio, liet eind vorige maand tegenover Computerworld.nl al weten meer dan honderd klanten te hebben, waaronder ABN-AMRO en Philips. Veel organisaties (77 procent in Europa) hebben volgens hem de overstap van print naar digitaal nog niet gemaakt.

Abonnementen

Ondertussen bouwt Adobe verder aan zijn cloudplatform Creative Cloud, dat zijn software Creative Suite in abonnementsvorm aanbiedt. Bij de laatste kwartaalcijfers van het bedrijf was een opmars in het aantal betaalde abonnees zichtbaar, wat voor positieve resultaten zorgde.