De interface, genaamd Genesis, moet het mogelijk maken om data van applicaties, documenten, analyses en bijvoorbeeld instant messaging binnen één nieuwe applicatie te combineren.

Gebruikers kunnen hiervoor een gratis programma downloaden waarbij Adobe de benodigde infrastructuur voor het delen van de data levert. Op die manier kunnen gebruikers zelf eenvoudig mash-ups creëren zonder dat zij de interne automatiseringsafdeling binnen hun bedrijf extra belasten.

Workspaces delen

Volgens Matthias Zeller, group product manager bij Adobe, maken bedrijven ondanks het web 2.0-tijdperk, nog te weinig gebruik van de mogelijkheden van web2.0 technologieën om informatie te delen.

"Ik ben ervan overtuigd dat er een groot gebied is dat op dit moment nog niet wordt meegenomen in de 2.0-ontwikkeling. Ik denk daarbij aan een plaats op mijn desktop die me in staat stelt om applicaties en documenten te gebruiken in een zakelijke context. Deze applicatie wil ik dan kunnen delen, bijvoorbeeld met een verkoopteam en een juridisch team. Dan kan ik ik effectief samenwerken zonder dat het project stil komt te liggen. Dat is wat we willen brengen met Genesis."

Feedback van gebruikers

Onder meer IBM biedt al een soortgelijke technologie. Adobe hoopt met een aantal gebruikersbijeenkomsten informatie te verzamelen over de behoeftes bij eindgebruikers en wil op die manier de concurrentie inhalen.

"We zijn met name geïnteresseerd in de meningen van mensen die werken in sales management, sales operations management, finance management, maar ook IT professionals die bepalen op wat voor manier er wordt samengewerkt in het bedrijf." Een betaversie van de applicatie, die is gebouwd met Adobe Air, zal later dit jaar worden uitgebracht.

Online marktplaats

Om ervoor te zorgen dat gebruikers niet eerst het wiel opnieuw moeten uitvinden bij het werken met Genesis wil Adobe bij de lancering een groot aantal vooraf gedefinieerde templates leveren. Die zouden standaard oplossingen moeten bieden voor veel voorkomende scenario's zoals project management en werving- en selectieprocessen.

Daarnaast zal Adobe een marktplaats bouwen waar andere ontwikkelaars widgets en templates kunnen verkopen. Het bedrijf verdient geld aan Genesis door abonnementsgeld te vragen aan gebruikers die workspaces willen delen of real-time willen samenwerken. Zeller wil nog niet zeggen hoe de licenties er precies uit zullen komen te zien.