De eerste is de Adobe Flash Platform Services. Daarmee kunnen adverteerders en uitgevers hun Flash-applicaties distribueren naar sociale netwerken, voor mobiele telefoons en voor pc's als desktopwidget. Apps kunnen ook viraal aangeboden worden, zodat thuisgebruikers de applicatie kunnen delen via bijvoorbeeld een embedcode.

Apps met ads

Ontwikkelaars krijgen met het platform brede distributiemogelijkheden, zegt manager Adrian Ludwig van Adobe tegen InfoWorld.com. Het bedrijf zegt hiermee ruim 70 sociale netwerken te bestrijken en mobiele platformen als Windows Mobile, Symbian S60 en ook de iPhone. Laatstgenoemde heeft nog altijd geen ondersteuning voor Flash. Apple en Adobe werken daar al geruime tijd aan.

"Het is voor veel game-ontwikkelaars of adverteerders moeilijk om zo'n groot publiek te bereiken". Met de distributiedienst van Adobe worden aanbieders ook in staat gesteld advertenties in te voegen en de bezoekersstatistieken te bekijken.

Naast Distribution heeft het Adobe Flash Platform Services ook een andere dienst: Collaboration, die nog in bèta is. Deze dienst is voor Flex-ontwikkelaars en laat hun Web 2.0-mogelijkheden toevoegen aan Flash-apps. Dat kunnen VoIP-apps (Voice over IP) zijn, maar ook apps waarin meerdere mensen tegelijk gamen of aan een document werken.

Meerdere sociale netwerken

Later dit jaar komt Adobe met een derde tool voor het Flash-platform: Adobe Flash Platform Services for Social. Die tool is speciaal gericht op ontwikkelaars die één Flash-applicatie willen maken die werkt op meerdere sociale netwerken. Dat platform houdt onder meer bij of veranderingen aan het sociale netwerk gevolgen hebben voor de werking van de applicaties.