Id Software werd vijftien jaar geleden opgericht door vier personen: John Carmack, programmeur, John Romero en Tom Hall, game designers en Adrian Carmack, artist. Alle vier werkten tot dan toe bij het bedrijf Softdisk, waar ze al games maakten (elke maand een nieuwe). Nadat gebleken was dat de vier goed konden samenwerken en nog betere ideeën hadden, besloten ze een eigen bedrijf te starten.

De eerste successen kwamen met de serie Commander Keen (naar een idee van Hall). Daarna kwam Wolfenstein 3D en was de toon voor de toekomst gezet. Met Doom en Quake was de toekomst van id Software uiteen gezet. Niet naar tevredenheid van Hall, die zich niet kon vinden in het simpele idee achter de shooters van id. Hij verliet het bedrijf in 1992, nog tijdens het werken aan de eerste Doom. In 1995 volgde een andere oprichter, John Romero. Ook hij had het idee dat hij binnen id Software zijn ei niet kwijt kon en dat het bedrijf nogal strikt vasthield aan het strakke stramien dat met Wolfenstein 3D was uitgezet.

Onduidelijke rol

Toen waren er van de vier oprichters dus nog maar twee over: John Carmack en Adrian Carmack. De twee zijn geen familie en hebben elkaar pas ontmoet bij Softdisk. De rol van John Carmack heeft altijd veel aandacht getrokken, die van Adrian helemaal niet. Bij de vroege games van id Software was wel duidelijk dat hij grotendeels verantwoordelijk was voor het uiterlijk. Sinds Q3A is hij echter intern wat op een zijspoor beland. De overige grafische mensen die id inmiddels aangenomen heeft, onder aanvoering van Tim Willits, bepalen hoe de recente games van id er uitzien en de rol van Carmack daarin is onduidelijk en waarschijnlijk klein.

Des te vreemder is het dat het Adrian Carmack is gelukt om 41 procent van de aandelen van id Software in bezit te krijgen. Zijn aandelenpakket is ook de reden van de rechtszaak die nu loopt tussen hem en id Software. Carmack zou ontslagen zijn door id Software omdat hij weigert zijn pakket aandelen aan het bedrijf terug te verkopen. id Software biedt hem daar 11 miljoen dollar voor en dat is volgens Carmack te weinig.

Activision

Vorig jaar blijken er namelijk onderhandelingen geweest te zijn tussen uitgever Activision en id Software. Activision deed een bod van 90 miljoen dollar op de rechten van Wolfenstein, Doom en Quake en overwoog zelfs een bod van 105 miljoen dollar op het hele bedrijf. id Software blijkt de aanbiedingen van Activision naast zich neer gelegd te hebben, maar Adrian Carmack baseert zijn prijs wel op de door Activision geboden bedragen. Hij stelt dat zijn aandelen veel meer waard zijn, dan de 11 miljoen dollar die id Software hem nu biedt. Als de deal met Activision door was gegaan, had hij zo'n 40 miljoen dollar gevangen.

Onduidelijk is waarom Carmack door id Software gedwongen wordt zijn aandelenpakket te verkopen. Duidelijk is wel dat van de vier musketiers die met id begonnen, alleen programmeur John Carmack nog over is.