De klanten van XS4ALL en Planet Internet, beide volle dochters van KPN, ergeren zich groen en geel aan de reclame-uitingen van het telecombedrijf. ADSL via Mxstream is volgens KPN supersnel, always-on en klaar voor de toekomst. Kul, zeggen de klagers. Uit ervaring weten zij dat veel van de aanprijzingen misleidend en onwaar zijn. KPN maakt in folders en diverse media reclame voor Mxstream, waaronder online bij WebWereld. De Reclame Code Commissie laat weten dat de klacht op 27 oktober wordt behandeld. Een van de klagers kondigt aan dat er ook bij andere instanties, zoals de Consumentenbond, geklaagd zal worden over Mxstream. De opstellers van de vier pagina's tellende klachtbrief gebruiken de kritiek die XS4ALL heeft geleverd op Mxstream als bewijsvoering. De provider kampt met veel problemen bij de levering van ADSL en besloot onlangs zelfs tot restitutie van een maand abonnementsgeld. Klanten konden gedurende een heel weekeinde niet internetten. KPN begon in maart met de introductie van ADSL in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Met ADSL is het (in theorie) mogelijk snelheden tot acht megabit per seconde te halen over de gewone telefoonlijn. Het eenvoudigste ADSL-pakket kost 99 gulden per maand. Daarbovenop moeten nog de kosten van het gewone KPN-abonnement worden betaald. De klagers, die elkaar vonden in de nieuwsgroep xs4all.adsl, kraken de dienst van KPN in hun brief. Volgens hen zijn er structurele problemen bij KPN. "Het feit dat er zes maanden na de introductie nog geen oplossing gevonden is, geeft aan dat het hier om een structureel probleem van Mxstream gaat", aldus de klagers. Opvallend is dat de ADSL-klanten ook ontevreden zijn als het netwerk het wel doet. Mxstream blijkt minder mogelijkheden te bieden dan internet via de telefoonlijn. Dit komt voornamelijk doordat de ADSL-gebruiker geen directe verbinding met internet krijgt, maar een apart intern IP-adres. Diverse diensten, zoals videoconference, kunnen niet worden gebruikt. Hierdoor is duidelijk geen sprake van een volwaardige internetaansluiting. XS4ALL zegt dit ook op haar site. Diensten als Netmeeting (videoconferencing) en andere en toekomstige toepassingen zijn volgens de KPN-dochter maar 'ten dele of helemaal niet bruikbaar'. "Deze problemen zijn, naar het inzicht van XS4ALL, niet te verhelpen zonder structurele maatregelen in het Mxstream netwerk", is te lezen op de XS4ALL ADSL-site. KPN was niet bereikbaar voor commentaar. Een woordvoerster van XS4ALL zegt in een reactie dat 'XS4ALL zich geen partij voelt in de klacht jegens KPN bij de Reclame Code Commissie'. XS4ALL maakt zelf geen reclame voor ADSL.