Dat blijkt althans uit onderzoek van Heliview. Het aantal internetters met adsl-toegang is vorig jaar flink gegroeid. Het marktaandeel van adsl steeg van 24 procent naar 37 procent. De groei van kabelinternet was volgens Heliview 'matig'. Het marktaandeel steeg met 3 procentpunt naar 31 procent. De cijfers van Heliview zijn in tegenspraak met de gegevens die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een maand geleden presenteerde. Het CBS schat het marktaandeel van adsl een stuk lager in dan Heliview. Van de huishoudens met een internetverbinding heeft volgens het CBS 20 procent adsl (Heliview: 37 procent). De kabel heeft volgens het CBS een marktaandeel van 30 procent. Wel constateerde het CBS vorig jaar een snelle stijging van het aantal adsl-gebruikers.

Vooruitstrevender

Het imago van adsl is een stuk beter dan dat van de kabel, stelt Heliview. Zowel mensen met smalband als internetters met breedband denken dat adsl-verbindingen meer snelheid bieden. Ook beschouwen de ondervraagden adsl als vooruitstrevender dan de kabel. Kabelaanbieder @Home heeft desalniettemin de meest tevreden klanten. @Home-gebruikers prijzen de stabiliteit van de verbinding en het dienstenaanbod. Gebruikers van Chello klagen over de helpdesk. Gebruikers van Versatel (vroeger bekend als Zonnet) zijn vaker dan gemiddeld ontevreden over de snelheid van de verbinding. Heliview heeft voor zijn onderzoek 1200 mensen telefonisch ondervraagd.